De customer acquisition cost (of CAC) is een cruciale metric voor jouw organisatie. De CAC berekent de kosten die nodig zijn geweest om een nieuwe klant binnen te trekken.

Wanneer je jouw organisatie wilt laten groeien op een winstgevende manier, is het belangrijk om te begrijpen waar CAC voor staat, en hoe je het berekent.

Laten we eerst en vooral kijken naar wat customer acquisition cost nu eigenlijk is…

1. Wat is de Customer Acquisition Cost (CAC)?

De CAC voor jouw bedrijf is de totale kost van sales en marketing die nodig is om een nieuwe klant over een bepaalde tijdsperiode aan te trekken.

Die totale kost omvat alle ad spend, salarissen, bonussen, externe fees, etc. die komen kijken bij het aantrekken van nieuwe leads en het converteren van die leads in sales. Organisaties kijken naar de CAC metric om de winstgevendheid achter hun marketing en sales efforts te bepalen.

Met andere woorden: hoe lager de customer acquisition cost ligt, hoe efficiënter je marketing en sales efforts verlopen om nieuwe deals binnen te halen. Consistent de CAC naar beneden krijgen betekent dus dat je als organisatie slimmer met je marketing en sales budget omgaat.

Om daar nog even bij stil te staan – als je inbound marketing efforts op een succesvolle manier worden uitgerold, hoef je minder resources uit te besteden aan advertenties die minder gekwalificeerde leads genereren dan de content op je blog. Wanneer sales daarnaast vooral gefocust kan zijn op leads doorheen een gezonde pipeline te masseren, heb je die extra sales rep misschien zelfs niet meer nodig.

De CAC of customer acquisition cost naar beneden duwen is een goede doelstelling om voor ogen te hebben… Maar eerst moet je natuurlijk wel weten hoe je CAC kan berekenen.

2. Hoe bereken je de Customer Acquisition Cost?

Je kan de totale Customer Acquisition Cost berekenen aan de hand van de volgende formule;

Op zoek naar de formule om customer acquitision cost te berekenen? Lees meer hier.

Nu is de enige vraag die nog rest: wat valt er dan precies onder ‘marketing kost’ en ‘sales kost’?

Helaas kan ik je daar geen antwoord op geven dat voor elke organisatie van toepassing is. Maar hier zijn alvast enkele factoren om rekening mee te houden.

Ad Spend

Ad spend is het budget dat je uitgeeft aan advertenties. Voor sommige organisaties zijn advertenties een geweldige manier om nieuwe klanten aan te trekken – zolang de campagnes goed afgestemd worden op de buyer personas en de consideration phase waarin ze zich bevinden.

Het attribueren van Ad Spend aan gegenereerde omzet blijft een uitdaging voor veel organisaties vandaag… Platformen zoals HubSpot kunnen daar gemakkelijk een oplossing voor bieden.

Salarissen

Train skills, hire personality. Goede collega’s zijn altijd de investering waard, maar vertegenwoordigen meestal ook de zwaarste kost van je organisatie. Er zijn processen zoals marketing automation die de werkdruk van je collega’s of team kunnen verlichten of in een systeem kunnen gieten dat efficiënter verloopt.

Marketing Creative

Marketing creative is de kost die besteed wordt aan het creëren van content voor sales of marketing – in eender welke vorm. Of dat nu het designen van een whitepaper is, of de kost van een teamlunch na een brainstormsessie.

Technology

Marketing technology omvat de software en/of hardware die je Revenue Team gebruikt. Denk aan Marketing Reporting tools, Automation platformen, CRM, etc…

Outsourcing fees

Outsourcing fees zijn de kosten die je betaalt aan externe partijen die je helpen bij sales en marketing. Denk aan je marketing agencies, sales consultants, of andere derde partijen die je helpen bij het produceren van marketing en sales content.

3. Customer Acquisition Cost (CAC) berekenen

Wanneer je CAC berekent is de eerste stap het bepalen van de tijdsperiode volgens de welke je de customer acquisition cost zal berekenen (jaren, maanden, weken). Bekijk dan over die tijdsperiode wat de totale marketing en sales kost was ten opzichte van het aantal nieuwe klanten dat je in die periode binnentrok.

Stel dat je bijvoorbeeld €300K uitgeeft aan sales en €100K aan marketing. Voor dat bedrag genereerde je 400 nieuwe klanten. In dat geval zou de CAC over de bepaalde tijdsperiode €1.000 bedragen ((300K + 100K) / 400 = 1.000)

Eens je jouw CAC kent, kan je die metric vergelijken met andere cruciale business metrics zoals Customer Lifetime Value.

4. Customer Acquisition Cost (CAC) vs. Customer Lifetime Value

Customer Lifetime Value is een metric die de gemiddelde waarde van een klant berekent over de gemiddelde tijdsperiode waarop iemand klant blijft. Het model houdt dus rekening met de omzetwaarde van een klant en vergelijkt dat aantal met de voorspelde levensduur van die klant.

Customer Lifetime Value naast de Customer Acquisition Cost leggen is dan een goede indicator om de potentiële waarde van een klant naast de kost om hem/haar aan te trekken te leggen – en dus de winstgevendheid achter marketing en sales te bekijken.

Het CLV:CAC ratio is een sterke KPI om een balans te zoeken in je investeringen voor marketing en sales. Idealiter zit dat ratio rond de 3:1 – wat dus betekent dat de waarde van een klant 3 keer hoger moet liggen dan de kost om iemand klant te maken.

Hoe kan inbound marketing je helpen bij lead generation?

Inbound Marketing is een geweldige manier om maand op maand leads te genereren en je sales pipeline gevuld te houden. Laten we kijken hoe we jou daar in verder kunnen helpen. Boek een gratis call met Arend in om tips en tricks te krijgen waarmee je meteen kan starten.

Boek een 15-min call met Arend

Privacy Preference Center