Waarom SEO eigenlijk allemaal om Content Marketing draait

Content marketing en SEO zijn zoals cornflakes met melk. Apart zijn ze lekker (ja, sommige vinden cornflakes zonder melk lekker), maar wat gebeurt er als je ze combineert? Cornflakes met melk zijn lekker omdat ze elkaar aanvullen en dat is ook zo met SEO en Content Marketing.
Zonder één van deze twee geraak je niet verder met organisch verkeer naar jouw website te leiden. 

 

Het probleem? 

De kern van het probleem is dat SEO en Content Marketing vaak als apart worden beschouwd. Artikelen zoals “Is Content Marketing de nieuwe SEO”, “Content Marketing vs SEO” worden nog steeds gepubliceerd en dat is verkeerd.

De waarheid?

SEO en content marketing overlappen elkaar. En veel. 

SEO schreeuwt om content en het content marketing schreeuwt terug. Onthoud goed, content is king en er bestaat geen SEO zonder de juiste content. 

Er zijn verschillen tussen SEO en content marketing. Ze onderscheiden zich van elkaar op een aantal kritieke gebieden namelijk:

  • SEO is veel technischer
  • Content marketing is breder en meer holistisch

Hier komen de twee samen:

  • De manier om SEO goed toe te passen is om specifieke technische elementen in je content marketing strategie te gebruiken

Omgekeerd,

  • De enige manier om het succes van content marketing te garanderen is het toepassen van SEO-technieken in de uitvoering ervan.

SEO vraagt om keywords. Content marketing geeft hier een antwoord op. Hoe past men het gebruik van keywords toe? Hoe wordt al het onderzoek in de praktijk toegepast?

Juist dat heet content marketing. 

De enige manier waarop u uw keywords kunt gebruiken is door ze strategisch in te zetten in uw content. Content marketing bestaat uit top-content, geschreven voor mensen, en het gebruik van de juiste keywords waarop u zich richt.

SEO vraagt om backlinking, waarop content marketing backlinks introduceert 

De beste manier om links op te bouwen is door killer content te publiceren en de massa terug te laten linken. Dit is de echte manier om voortdurend SEO-succes te boeken. De enige manier om een backlinks te krijgen, is om content te hebben die de moeite waard is om naar te linken.

SEO vraagt om technische optimalisatie

SEO gaat over meer dan alleen blogartikelen, keywords en linkbuilding. SEO gaat over het optimaliseren van de robots.txt, het verbeteren van metadata, het gebruiken van de juiste tags en het maken van een strategische sitemap. Technische zaken dus… 

Deze technische optimalisatie is opgezet voor het welzijn van de gebruiker – of de gebruiker nu zoekt, selecteert of uw content leest. Het is nauwkeurig om deze verbeteringen te bedenken vanuit een gebruikerservaring (UX) perspectief. Deze technische SEO-componenten zijn aanwezig om de gebruiker te dienen en uw content te promoten.

Ook hier is het verband tussen SEO en content met elkaar verbonden. Waarom wilt u een goede sitemap? Zodat mensen uw content gemakkelijker kunnen vinden en benaderen. Waarom wilt u een geoptimaliseerde robots.txt? Zodat zoekmachines uw site beter kunnen crawlen, en de lezers de inhoud kunnen zien. Waarom wilt u de juiste tags op de juiste plaatsen? Zodat uw content stellaire indexering, nauwkeurige zoekresultaten en meer lezers van uw content kan krijgen.

Daarna komt het allemaal terug op de inhoud.

SEO vereist consistente output en contentmarketing kan deze output aanbieden.

Google houdt van nieuwe content, en dat hebben ze al heel lang. Als u SEO kent, weet u dat verse content snel wordt geïndexeerd en dat deze hoger wordt geregistreerd in de SERP’s dan oude content. Goede SEO betekent dus een consistente output van content.Er is geen enkele manier om dit te omzeilen.

Hoe kan inbound marketing je helpen bij lead generation?

Inbound Marketing is een geweldige manier om maand op maand leads te genereren en je sales pipeline gevuld te houden. Laten we kijken hoe we jou daar in verder kunnen helpen. Boek een gratis call met Vic in om tips en tricks te krijgen waarmee je meteen kan starten.

Boek een 15-min call met Vic

Privacy Preference Center