Marketing Data Warehouse – de ultieme introductie voor beginners

De hoeveelheid beschikbare data voor jou als marketeer neemt gigantisch snel toe. Maar hoe ga je daar mee om? En hoe zorg je ervoor dat je de juiste data punten aan elkaar kan knopen om de juiste inzichten in je berg aan data te vinden. Een marketing data warehouse kan je helpen bij de bovenstaande uitdagingen. In deze Ultieme Introductie tot Marketing Data Warehouses maak je kennis met data warehousing en hoe het je helpt om opnieuw de controle over je data te vinden.

In deze post gaan we dieper in op:

  1. Wat een marketing data warehouse is
  2. Wat de voordelen zijn van een data warehouse
  3. Hoe je een marketing data warehouse opzet
  4. Welke data warehouse providers er bestaan
  5. Hoe je jouw marketing data warehouse inzet voor betere rapportering

1. Wat is een data warehouse?

Een marketing data warehouse is een plaats waar je op één centrale plaats je marketing data verzamelt, aan elkaar knoopt en analyseert. In plaats van je te richting op een beperkte dataset wanneer je campagnes analyseert, gebruik je een data warehouse om het bredere beeld te snappen.

In je marketing data warehouse beheer je gegevens vanuit verschillende gegevensbronnen over een bepaalde tijdsperiode. En aangezien de opslagruimte in een marketing data warehouse over het algemeen groter is dan van een gewone database, is de granulariteit van je data ook groter. Dat betekent dat je echt diep in de gegevens kan duiken om antwoorden te vinden waar je naar op zoek bent.

Het woord “data warehouse” doet je misschien denken aan een groot warenhuis vol met containers aan data. En eigenlijk is dat een best accurate weergave, aangezien een warenhuis gebruikt wordt om zaken op te slaan die later gebruikt kunnen worden voor consumptie.

Marketing data warehouses werken eigenlijk volgens hetzelfde principe, maar zijn alleen geen fysieke locatie en worden voornamelijk gebruik voor data van marketing en sales.

Een data warehouse in het algemeen wordt gebruikt om data op te slaan, en de gebruikers van de juiste data te voorzien om er inzichten uit te halen. Naast “data storage” worden data warehouses ook nog voor een andere functie gebruikt: computing. Hieronder het verschil tussen de twee functies van een data warehouse:

  • Data Storage: De mogelijkheid om data te capteren en op te slaan in het data warehouse in grote volumes en mate van data granulariteit.
  • Data Computing: is het onderdeel waarin data verwerkt en geanalyseerd wordt binnen je data warehouse.

In een notendop: Marketing data warehouses zijn dus gebouwd om op grote schaal grotere volumes aan marketing data op te slaan en te kunnen verwerken. Belangrijk daarbij is dat data warehouses ontworpen zijn om data uit verschillende marketingbronnen of -kanalen te verzamelen. De data in je warehouse kan dan vergeleken worden met vergelijkbare datasets in je marketing data warehouse.

2. De voordelen van een data warehouse

Het opzetten van een marketing data warehouse heeft verschillende voordelen. Enkele van de grootste voordelen zijn onder andere:

Meer data ownership: Al je marketing data zit in de opslagruimte van je data warehouse.

Eén centrale plek voor het beheer van je data: Een marketing data warehouse geeft je de kans om alle data uit verschillende marketingbronnen te verzamelen op één centrale plek. De data uit verschillende bronnen kan je dan later gemakkelijker mixen met elkaar om diepgaande analyses uit te voeren.

Schaalbaar: Data warehouses zijn een schaalbare oplossing, omdat ze kunnen meegroeien met het beschikbare volume aan data dat je hebt. Groeit je berg aan data over de tijd heen? Goed. Want dan kan je marketing data warehouse meegroeien.

Meer ruimte voor analyse: Data warehouses beschikken over computing power, wat ervoor zorgt dat je als gebruiker complexe queries op enkele seconden tijd kan uitvoeren.

Connecteren naar verschillende bronnen: Zoals gezegd kan je jouw marketing data warehouse koppelen aan al je belangrijkste marketing software om daar gegevens van binnen te trekken. Data uit al die verschillende bronnen kan je dan later weer rechtstreeks gebruiken voor dashboarding en rapportering.

Weinig onderhoud: Aangezien de meeste data warehouses beschikbaar zijn in de cloud, hoef je je weinig zorgen te maken over het onderhoud ervan. De cloud provider zelf neemt het grote werk hier meestal op wel voor haar eigen rekening.

Een goed alternatief voor Spreadsheets: Spreadsheets zijn vandaag nog steeds een vaak gebruikte oplossing om een grote hoeveelheid aan data in bij te houden en te analyseren. Spreadsheets zijn flexibel en daardoor een handige tool voor veel marketeers. Maar hoe groter en dikker je spreadsheet wordt, hoe sneller je verloren geraakt in de jungle aan cellen.

3. Een marketing data warehouse opzetten

Om een marketing data warehouse op te zetten moet je eerst de juiste databronnen, bestemmingen en analytics tools identificeren.

De eerste stap is het identificeren van de juiste gegevensbronnen waar je data uit wilt trekken richting je data warehouse. Welke kanalen willen we analyseren en hoeveel data hebben we nodig om de analyse op te kunnen doen? Welke marketing databronnen ga je samenvoegen om multi-channel inzichten uit je cijfers te halen?

Nadat je alle relevante gegevensbronnen hebt gedefinieerd, ga je op zoek naar een marketing data warehouse provider die voldoet aan je noden. De grote cloud platformen zoals Azure, Google Cloud en AWS bieden allemaal data warehousing oplossing aan.

Uiteraard heeft elk platform zijn eigen approach voor data warehousing. Het komt er dus op neer om voor jezelf en je organisatie na te gaan welke provider het best aansluit bij je behoeften, use case en je bestaande marketing toolstack.

Als laatste stap kies je het platform waarop je de data in je marketing data warehouse wilt visualiseren. Data warehouses kunnen gekoppeld worden aan een brede waaier van reporting en dashboarding tools zoals Tableau, Qlik, Google Data Studio of Looker.

4. Data warehouse providers

De grote cloud platformen bieden vandaag elks hun eigen data warehouse oplossing aan die je als marketeer kan gebruiken. Maar ook daarnaast zijn er andere spelers die op de cloud infrastructuur inspelen om een betere data warehouse oplossing af te leveren. Hieronder een kort overzicht:

Amazon Redshift: Amazon Redshift draait op AWS en legt connectie naar verschillende reporting tools waaronder IBM, Tableau, SiSense en Yellowfin.

Microsoft Azure Synapse: Azure Synapse is Microsoft’s data warehousing platform dat geschikt is voor petabyte en big data analytics. Uiteraard integreert Azure Synapse met Microsoft’s eigen reporting tool: PowerBi

Google BigQuery: BigQuery is Google’s eigen data warehouse oplossing binnen het Google Cloud Platform. Dankzij de simpliciteit en elasticitieit van het platform, is Google BigQuery bijna te gebruiken door elke hands-on marketeer.

Snowflake: Snowflake biedt een schaalbare en flexibele oplossing voor data warehousing aan. De configuratie is een piece of cake en qua onderhoud doet het platform zelf al het zware werk, waardoor je meer tijd kan doorbrengen in je data.

5. Je rapportering verbeteren via een marketing data warehouse

Je data opslaan in een marketing data warehouse is enkel nog maar de eerste stap. De meerwaarde van het opzetten en gebruiken van een marketing data warehouse wordt pas echt voelbaar wanneer je de connectie maakt met een reporting tool.

Rapportering is een manier om de huidge stand van zaken in kaart te brengen. Kijken naar key metrics, KPIs en het bouwen van dashboards zijn allemaal een onderdeel van reporting. En hoewel dat vroeger vaak in spreadsheets en powerpoints gebeurde, zijn er vandaag veel dynamischere oplossingen voor dashboarding en reporting beschikbaar die geautomatiseerd berekeningen en visualisaties bouwen.

Tools die vaak gebruikt worden zijn:

  • Google Data Studio
  • Tableau
  • ThoughtSpot
  • PowerBi
  • Looker
  • Qlik

Reporting tools zoals degenen hierboven connecteren met een marketing data warehouse geeft je toegang tot een veel grotere hoeveelheid aan data. Die data kan je bovendien mengen en samenvoegen om nieuwe dimensies en metrics te bekomen die je kan gebruiken voor diepgaandere inzichten.

Dashboard Design Guidebook

Data hebben is één ding. Je data op een manier visualiseren zodat de cijfers en grafieken inzichten genereren voor de gebruikers van je dashboard, is nog helemaal iets anders – en eigenlijk een skill apart. Ontdek hoe je dashboards kan bouwen die je KPIs monitoren en op een gestructureerde manier van relevante inzichten voorzien.

Download Guidebook
Leer hoe je dashboards opbouwt in Google Data Studio met de gratis online training van SPARK.

Privacy Preference Center