Laten we beginnen met het belangrijkste, je landingspagina optimaliseren voor conversies en lead generation is van cruciaal belang binnen een effectieve inbound marketing strategie. 

Welk doel je ook voor ogen hebt, het genereren van leads, het verkopen van producten of het verzamelen van data, je landingspagina’s zijn de plek waar alle actie plaatsvindt. Het is dé plek waar je bezoekers kan omzetten naar leads. Het is dan ook van cruciaal belang om voldoende tijd te investeren in het opbouwen van je landingspagina’s. 

Maar wat is een landingspagina nu exact? En hoe kan jij jouw landingspagina optimaliseren om betere resultaten te krijgen?

Een landingspagina is een website pagina die speciaal is opgemaakt om bezoekers te converteren naar leads. Het is de pagina waar bezoekers op landen wanneer doorklikken op één van jouw call to actions. Het stelt je in staat om via een lead capture form bezoekers hun informatie te bemachtigen. Een lead capture form is een formulier waarbij prospects hun informatie kunnen achterlaten om een bepaalde actie te ondernemen. 

 

Hier is een voorbeeld:

Wil je jouw landingspagina optimaliseren voor conversies? Lees hier alle tips van SPARK.

Een goede landingspagina is gericht op een bepaald doelpubliek. Het is belangrijk om voor elk doel een aparte landingspagina te bouwen. Dit doel kan bijvoorbeeld het promoten van een e-book of het inschrijven voor een webinar zijn. Je wilt voor elk soort promotiemateriaal een apart design opmaken. Branding, afbeeldingen en positionering moeten op elkaar aansluiten zodat er geen verwarring kan ontstaan. 

Hoe beter je landingspagina is opgebouwd, hoe hoger het conversiepercentage van bezoekers naar leads. Elementen die cruciaal zijn voor een succesvolle landingspagina zijn een opvallende koptekst, boeiende content en een call to action die aanmoedigt om te klikken. Landingspagina’s mogen niet linken naar andere pagina’s van je website. Je wilt je bezoekers niet afleiden. Zodra ze op je landingspagina komen  wil je niet dat ze ergens anders heen gaan vooraleer ze hun gegevens hebben achtergelaten. 

Waarom landingspagina’s gebruiken?

Site SEO boost

Elke keer als je een nieuwe landingspagina publiceert, voeg je nieuwe geïndexeerde pagina’s toe aan je website. Een nieuwe opportuniteit om dus hoger in organische zoekresultaten te ranken. Wanneer je een SEO vriendelijke landingspagina bouwt, vergroot je de kans dat je gated content (content achter een formulier) gevonden wordt door bezoekers die echt effectief interesse hebben in je content. 

SEO vriendelijke landingspagina’s zijn pagina’s waarbij je de titel, URL en target keywords op punt hebt staan. Wanneer deze allemaal geoptimaliseerd zijn bestaat er een kans dat je veel makkelijker wordt gevonden. Hoe meer je wordt gevonden, hoe hoger je rankt. Hoe hoger je rankt, hoe meer je wordt gevonden 😉

 

Prospect & Lead Engagement

Je komt heel wat te weten over prospects via je landingspagina’s, maar daarnaast heb je ook de mogelijkheid om te ontdekken welke prospects het meest betrokken zijn. Een eerste conversie is altijd heel spannend, maar wat omtrent de prospects die blijven terugkomen en actie ondernemen blijven op je website. DAT zijn de mensen waar je salesteam op staan te wachten.

 

Hefboom voor andere marketingkanalen

Hoe krachtig je landingspagina’s ook zijn, ze zijn hoogstwaarschijnlijk niet de enigste tools in je inbound marketingstrategie. Je vertrouwt uiteindelijk nog steeds ook op paid en email campagnes, blogs en je social media efforts om verkeer naar je website te leiden. 

Een e-book of webinar dat naar een landingspagina leidt geeft genoeg acties om heel wat via je marketingkanalen te delen. Wanneer je deze gebruikt in een lead nurturing campagne, leiden je landingspagina’s tot meer verkeer, engagement en conversie. Wanneer je evergreen content (content die in alle tijden geldig en relevant blijft) gebruikt, heb je altijd iets bij de hand om te delen. Je ouder aanbod/promotiemateriaal zal dan nog altijd betrokkenheid en leads genereren. 

 

Inzichten in de effectiviteit van je marketingstrategie

Hoe meer landingspagina’s je hebt, hoe meer gegevens je gaat verzamelen. Door de statistieken van je landingspagina’s bij te houden en te analyseren, leert je echt wat wél en niet werkt. 

  • Hoe converteren bezoekers op je landingspagina?
  • Hoe je landingspagina’s inkomsten genereren?
  • Welke elementen op je landingspagina moet ik testen om deze te optimaliseren?

Er is altijd ruimte om te optimaliseren en je efforts te verbeteren. Je mag gewoonweg niet stoppen met kijken naar verbeteren (en ik heb het niet enkel over landingspagina’s). Maar het is onmogelijk om te optimaliseren wanneer je geen inzichten hebt.

Inbound Marketing voor Lead Generation

Ontdek hoe je maand op maand meer kwalitatieve leads kan aantrekken via de inbound marketing methodologie.

Hoe kan je een landingspagina optimaliseren?

Enkele belangrijke componenten:

Geen navigatie

Je wilt je bezoekers weinig of geen kans geven om naar een andere pagina te navigeren. Van zodra ze op je landingspagina zitten, heb je maar één doel voor ogen en dat is dat ze hun informatie achterlaten. Verberg menu’s en/of navigatiebalken, zodat het de bezoekers niet kan afleiden tijdens het invullen van je formulier.

Landingspagina's optimaliseren voor lead generation

Duidelijke hoofd – en subtitel

Een hoofdtitel is het eerste wat een websitebezoeker te zien krijgt als ze op je landingspagina terechtkomen. Het hangt volledig af van je hoofdtitel of een bezoeker betrokken zal blijven of verder gaat navigeren. Het is daarom van cruciaal belang dat je hoofdtitel kort, krachtig en duidelijk is. Vertel je bezoekers wat ze van het ebook, webinar of evenement kunnen verwachten. Hoe duidelijker de informatie, hoe groter de kans dat een bezoeker converteert. 

Je kan natuurlijk niet al de informatie in je hoofdtitel zetten. De subtitel is dus je tweede kans om meer in diepte te vertellen waarover je aanbod over gaat. Het is de value proposition van je landingspagina: Wat levert het op voor mijn kopers en waarom kunnen ze dit nergens anders vinden. 

Het formulier

Je form is HET belangrijkste element van je landingspagina. Uiteraard willen wij als marketeers zoveel mogelijk informatie achterhalen van onze websitebezoekers. Websitebezoekers willen daarentegen zo min mogelijk tijd besteden met het invullen van zo’n formulier. Dat wil zeggen dat het aantal velden van zo’n landingspagina een evenwichtsoefening is tussen user experience en het verkrijgen van genoeg informatie. 

De lengte van je formulier leidt onvermijdelijk tot een afweging tussen kwaliteit en kwantiteit. Meer mensen gaan een kort formulier invullen wat leidt tot meer leads. Een lang formulier gaat echter meer kwalitatieve en betere leads genereren. Als je prioriteit ligt bij het genereren van zoveel mogelijk leads, minimaliseer dan het aantal formuliervelden. Ligt je prioriteit bij het genereren van hoogwaardige leads, vraag dan specifieke informatie die je verkopers nodig hebben om deze leads te kwalificeren. 

Afbeelding

Naast het opmaken van een geweldige hoofdtitel, subtitel en waardepropositie, zijn we ervan overtuigd dat een afbeelding je gaat helpen met aandacht te trekken van je websitebezoekers. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Uiteraard moet de afbeelding wél relevant zijn met je aanbod. Een goede afbeelding kan bijvoorbeeld de cover van je ebook of een screenshot van een webinar zijn.  Dit zal ervoor zorgen dat de websitebezoeker iets visueel heeft om te matchen met de tekst die hij of zij leest.

Waardepropositie

Hoewel je hoofdtitel en subtitel een goed beeld moeten geven van de waarde van je aanbod, zal dit voor sommige nog steeds niet motiverend genoeg zijn om hun gegevens achter te laten. Een paar zinnen en/of opsommingstekens waarin je duidelijk aangeeft waarom je bezoeker actie moet ondernemen, kunnen het verschil tot conversie maken.

Doe ons een plezier en maak geen blokken tekst, maar probeer het samen te vatten in bulletpoints. 

Call To Action Knop

De copy in je Call To Action gaan je bezoekers motiveren om actie te ondernemen op je landingspagina. “verzenden” is bijvoorbeeld geen goed idee, het moet specifieker zijn dan dat. Vertel je bezoekers wat ze precies krijgen als ze op je CTA klikken. “Download nu”, “Download je ebook” zijn hieromtrent goede voorbeelden. 

Landingspagina's optimaliseren voor lead generation
Landingspagina optimaliseren voor lead generation
Landingspagina optimaliseren voor conversies en leads doe je zo.

Landingspagina A/B testen

Je kan nog steeds je landingspagina optimaliseren nadat je al onze bovenstaande tips hebt opgevolgd. Enkel door je landingspagina’s te testen, kan je meten of je de pagina zo goed mogelijk tegenover je doelgroep hebt opgebouwd. 

De gegevens die je hebt verzameld van vorige landingspagina’s kunnen je helpen om je toekomstige landingspagina te optimaliseren. Dit wil uiteraard zeggen dat je rekening moet houden met je metrics.

  • Waar hebben websitebezoekers op geklikt?
  • Hoelang zijn ze op onze landingspagina gebleven?
  • Hoeveel zijn er geconverteerd naar leads?

Elk van deze metrics kan je optimaliseren, maar via A/B testen kan je ontdekken wat er wél en niet werkt. In plaats dat je uren ligt na te denken over de perfect hoofdtitel, test er twee en meet wat het hogere conversiepercentage had. De kleinste aanpassingen kunnen het aantal gegenereerde leads beïnvloeden. Zelfs de kleur van je CTA button kan een invloed hebben, maar welke elementen zou je nu moeten testen?

Hier zijn ze kort op een rijtje:

  • Hoofdtitel
  • Subtitel
  • Copy
  • Font grootte
  • Veldnamen van uw formulier
  • CTA button kleur
  • Button grootte
  • Button copy
  • Afbeelding

Onthoud goed: je landingspagina zal nooit perfect zijn. Als je denkt dat ze perfect is, kan je best opnieuw beginnen met testen.

Prestaties van je landingspagina meten

Vier belangrijke metrics om te meten:

 

  • Paginaweergaven

Deze metric zal je nauw in de gaten houden na het lanceren van je landingspagina. Het vertelt niet enkel hoeveel mensen er zijn beland op je landingspagina, maar je komt ook te weten of je pagina goed is gepromoot. Je kan de vraag stellen of veranderingen aan je marketinginspanning meer paginaweergaven zou kunnen opleveren? Komen er meer websitebezoekers als ik wat elementen zou A/B testen? Met deze vragen ga je echt iets beginnen leren over je landingspagina.

  • View-to-submission rate

Als je weet hoeveel mensen je landingspagina hebben bezocht, wil je uiteraard ook weten hoeveel mensen een contact formulier hebben ingevuld. Ben je op de hoogte of websitebezoekers die bijvoorbeeld via paid search binnenkomen anders converteren dan diegene via email campagnes? 

  • Conversiepercentage

Uw conversieratio kan worden onderverdeeld in twee verschillende categorieën: Nieuw en Terugkerend. Zo weet je welk aanbod (ebooks, webinars, events) beter is voor de top van de funnel (het aantrekken van nieuwe klanten) alsook het behouden van bestaande of terugkerende. (onderaan de funnel)

  • Totaal aantal leads

Het totaal aantal gegenereerde leads is HET nummer om naar te kijken. Het zal weergeven of je campagnes en alle elementen op je landingspagina hebben gewerkt. 

 

 

Voila, je zou nu een basis moeten hebben om een landingspagina op te bouwen en te optimaliseren. Stop nooit met testen, of het nu is via research, A/B testen of eender wat. Test, meet, optimaliseer.

Laat de leads maar komen!!

Hoe kan inbound marketing je helpen bij lead generation?

Inbound Marketing is een geweldige manier om maand op maand leads te genereren en je sales pipeline gevuld te houden. Laten we kijken hoe we jou daar in verder kunnen helpen. Boek een gratis call met Vic in om tips en tricks te krijgen waarmee je meteen kan starten.

Boek een 15-min call met Vic

Privacy Preference Center