Wat is Google Data Studio?

In deze blog leggen we uit wat Google Data Studio is en of het de juiste oplossing is voor jou. Ben je al bekend met Google Data Studio, ga dan naar onze blog waar we uitleggen hoe jij een dashboard aanmaakt.

Data hebben is één ding. Er toegang tot hebben om er vervolgens iets mee te doen waar je inzichten uit haalt die je organisatie of efforts vooruithelpen is nog helemaal iets anders.

Maar je data op een manier visualiseren zodat de cijfers en grafieken logisch zijn voor de gebruikers van je dashboard, is gewoon een skill apart.

Jezelf die skill meester maken is net daarom echt de moeite waard. Het zorgt ervoor dat jij de hele opbouw van accounts, campagnes snapt en de inschatting van welke metrics er nu eigenlijk écht toe doen op een veel dieper niveau begrijpt… En dat maakt van jou simpelweg een betere marketeer. 

Maar het grootste voordeel dat jij hebt wanneer jij jezelf in staat stelt om zelf data te visualiseren en inzichten daar uit te halen is dat jij onafhankelijk wordt van data analysten en specialisten. Jij hebt je eigen visualisaties in handen.

Alleen is de vraag: hoe begin je daar dan mee? 

1. Over Google Data Studio

Er bestaan letterlijk honderden tools die je daarbij kunnen helpen. De ene al wat duurder en complexer als de andere. Maar als beginnende marketing analytics viz’er is Google Data Studio een uitstekende plek om te beginnen… Want het is volledig toegankelijk voor iedereen met een Google Account én gratis te gebruiken. Mhhh.. Heerlijk!

Je stel jezelf nu misschien al de vraag: waarom kan je niet gewoon Google Analytics blijven gebruiken?

Het antwoord is vrij simpel; met Google Data Studio kan je gewoon veel, veel meer. Hier zijn enkele voordelen van Google Data Studio ten opzichte van rapporteren uit Analytics:

  1. Creëer een holistisch overzicht dat verder gaat dan Google Analytics, maar ook in-depth data uit kanalen haalt.
  2. Spot gemakkelijker evoluties & trends door maand op maand data te vergelijken.
  3. Blend data uit verschillende databronnen om de data te krijgen die jij wilt zien.
Wat je moet weten vooraleer je begint met Google Data Studio

1.1 Google Data Studio Connectors

Om data in Google Data Studio binnen te trekken, moet je gebruik maken van de data connectors die het platform je aanbiedt.

Google Data Studio heeft 160+ data connectors, waarvan 18 Google Connectors en 162 connectors die verbinden maken met andere databronnen. De kans is dus groot dat de relevante bronnen daar voor jou tussen zitten. Enkele voorbeelden zijn:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Search Console
  • Google Sheets
  • HubSpot

Marketing Dashboard Design Guidebook

Jouw stappenplan voor een marketing dashboard op maat.

Download Guidebook

1.2 Google Data Studio Dashboard Templates

Als je het leuk vindt om het wiel heruit te vinden, of misschien nog eens wilt nadenken over hoe je nu net water warm kan maken: be my guest. 

Maar net zoals andere Google-tools, vraagt Google Data Studio een investering qua tijd en energie om onder de knie te krijgen. Dashboard templates zijn dus een uitstekende manier om snel aan de slag te gaan als GDS-beginner wanneer je jouw eerste dashboard wilt bouwen.

Om te beginnen met een template navigeer je naar ‘Template Gallery’ en selecteer je een template dat er ofwel gewoon vet uitziet, ofwel al naar een soortgelijke data bron connecteert als degene waarvoor jij data visualisaties wilt maken.

Dashboards bouwen in Google Data Studio via templates

2. Google Data Studio vs. BI-Tools

2.1 De voordelen van Google Data Studio

Google Data Studio heeft enkele grote voordelen ten opzichte van andere data visualisatie-tools op de markt. Ik lijst ze hieronder even voor je op:

  • Gebruiksvriendelijk: Je bent er vrij snel mee weg.
  • Calculated Metrics: rapporteer adhv eigen calculated metrics en dimensies.
  • Data blending: meng verschillende databronnen om gegevens samen te voegen.
  • Customizable: Geef je eigen look en feel aan je rapporten.
  • Interactieve dashboard: GDS kan interactieve grafieken weergeven.
  • Template Gallery: Pre-build templates die je zo op weg helpen.
  • Gratis: Google Data Studio is gratis te gebruiken.

Al die voordelen zijn leuk. Maar hoe verhoudt zich dat ten opzichte van andere data visualisatie tools?

De meeste gekende BI-tools staan qua visualisatie- en drill-down-mogelijkheden veel, veel verder dan Data Studio. Naast een prijskaartje per licentie per user zijn de meeste BI-tools niet zo toegankelijk voor de gemiddelde business user (op ThoughtSpot na).

Google Data Studio daarentegen is wel heel gebruiksvriendelijk en biedt je de unieke mogelijkheid om met multiple users, gratis aan eenzelfde visualisatie te werken. Maar aangezien Google Data Studio web-based is, ben je wel steeds afhankelijk van een internet connectie.

Klaar om aan de slag te gaan met Google Data Studio? Lees dan zeker onze blog over: Dashboards bouwen in Google Data Studio: basics.

Wat zijn de voordelen van Google Data Studio

Gratis Online Google Data Studio Training

Leer hoe je een marketing dashboards opbouwt die verschillende bronnen samenbrengen tot een geheel waarop je acties kan ondernemen.

Naar SPARK Academy
Leer hoe je dashboards opbouwt in Google Data Studio met de gratis online training van SPARK.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center