Als je al een tijdje bezig bent met Social Media Marketing, dan ben je ongetwijfeld al tot de volgende conclusie gekomen: Facebook Ads are taking over.

Organisch bereik daalt meer en meer. Mark Zucky kondigde zelf al aan dat Facebook het organische bereik van bedrijven, merken en media zal verminderen. Zogezegd om de gebruikers van het platform meer waardevolle content te tonen die gedeeld wordt in hun community van vrienden op het platform.

Maar jij en ik snappen heel goed dat Facebook ons als marketeers daarmee in een specifieke richting wilt duwen… Tijd om de afslag richting Facebook Ads te nemen.

Hier zijn alvast 15 best practices voor Facebook Ads die jou in 2020 vooruit zullen helpen:

  1. Kies je ad placements zorgvuldig uit
  2. Gebruik Facebook Ads als test vooraleer je de big moneys uitgeeft
  3. Gebruik Testimonials als Social Proof
  4. Dynamic Creatives
  5. Ga voor sterke ad copy & visuals
  6. Kijk verder dan je ad – zorg ervoor dat je landing page converteert
  7. Probeer Video ads / content
  8. Split Testing (Ad Sets / Ad Creatives)
  9. Houd je concurrenten in de gaten
  10. Ken je doelgroep
  11. Gebruik Facebook als kanaal voor remarketing
  12. Ken je funnel en bouw deze in in jouw campagnes
  13. Plan vaste momenten in voor campaign management
  14. Maak gebruik van Automated Rules
  15. Boost je campagnes door nieuwe ads toe te voegen

1. Kies je Ad Placements zorgvuldig uit

Tijdens het opbouwen van je ad campaign in Facebook Business Manager is één van de belangrijkste vragen die je jezelf op voorhand moet stellen: “waar wil ik dat mijn advertentie verschijnt?”

Standaard zal dit ingesteld staan op ‘Automatic Placements’ – wat wil zeggen dat Facebook de touwtjes zelf in handen neemt en je ads toont op het platform waar het dat nodig acht.

Bij SPARK raden we je steeds aan controle over je ads en je campagnes te houden en zélf te kiezen waar je ads wel of niet verschijnen.

Kies er dus bijvoorbeeld voor om aparte campagnes op te bouwen voor Facebook en Instagram en selecteer bijgevolg per campagne maar één van de platformen als placement.

Ad placements instellen voor facebook ads

2. Gebruik Facebook Ads als test

Facebook is een uitstekende manier om een nieuw idee of concept te testen in de markt en je hypothesen errond te valideren.

Vooraleer je veel tijd, geld en energie steekt in het uitwerken van dat idee, kan je Facebook ads gebruiken om na te gaan of jouw idee de doelgroep écht wel aanspreekt.

Het enige wat je nodig hebt is:

– een sterke landingspagina
– Ad visuals
– Ad Copy
– Inzicht in je doelgroep
– Budget om te testen

3. Gebruik testimonials als social proof

Facebook is en blijft een social platform. En hoe je het ook draait of keert… Facebook is een uitstekend platform voor social proof.

“Wat in de naam van Gandhi is social proof?” hoor ik je vragen.

Je bent er zelf hoogstwaarschijnlijk al eens ten prooi van gevallen – wanneer je een bepaalde stijl of gewoonte van iemand anders overnam omdat ‘iedereen dat doet’.

Via een carrousel kan je handig gebruik maken om positieve testimonials over jouw business de wereld in te sturen.

Testimonials als social proof

Bron: connectio.io

4. Dynamic Creatives

Niet alle gebruikers van Facebook zijn hetzelfde. Dus waarom zou je dan ook steeds dezelfde ads richting verschillende mensen sturen?

Met Facebook Dynamic Ads geef je Facebook meerdere versies van verschillende componenten van een ad zoals:

– Images
– Headlines
– CTA’s
– Body text
– Descriptions

Op basis van de verschillende versies die je in Facebook Dynamic Ads oplaadt, genereert Facebook automatisch nieuwe combinaties en leert zelf bij welke combo’s het best werken binnen jouw gedefinieerde audience.

Gebruik dynamic creatives voor betere resultaten met facebook ads.

5. Ga voor sterke Ad Copy en Visuals

Facebook Ads zijn voornamelijk gekend omwille van hun visuals. Google ads kan je jezelf prima voorstellen zonder image… Een ad op Facebook niet.

Zet dus in op sterke visuals die de aandacht trekken van gebruikers op Facebook. Er stroomt een overvloed aan content binnen op het platform – wat standing out from the crowd dubbel zo belangrijk maakt.

Naast een sterke visual is goede ad copy absoluut key voor een succesvolle advertentie op Facebook. Hier zijn 3 tips voor goede ad copy:

1. Match je visual met je ad copy
2. Gebruik de taal die mensen spreken – geen jargon
3. Kies voor een duidelijke CTA die zegt wat je doelgroep moet doen

Gebruik de juiste ad copy en visual voor betere resultaten met facebook ads

6. Zorg voor een goede landing page

Gebruikers van Facebook naar je website krijgen is nog maar de eerste stap. Je wilt hen nog laten converteren ook – en daar heb je goede landing pages voor nodig.

Met andere woorden: je ads mogen nog zo goed zijn als maar mogelijk is, maar wanneer er een landing page achter zit die niet converteert, smijt je geld uit de ramen.

Een goede leidraad voor een landing page die converteert is de Golden Circle van Simon Sinek. Stel jezelf de vraag:

Waarom moet iemand downloaden,  registreren, kopen, … ?
Hoe zal het hen helpen? Wat biedt je hen als oplossing aan?
Voor wie is het? De kwaliteit van je leads is maar zo hoog als jij duidelijk maakt voor wie jouw services bedoeld zijn.

Zorg voor een goede landing page voor betere resultaten met Facebook Ads

7. Zet in op video content

Facebook voorspelt dat 78% van alle mobile data tegen 2021 video zal zijn.

Alleen zijn video ads redelijk tricky… Als ze jouw doelgroep niet aanspreken vanaf het begin, ben je ze kwijt. Hieronder geef ik je een paar tips mee voor video ads op Facebook:

Trek vanaf het begin de aandacht.

Houd rekening met ‘sound off’ kijkers

Mobile first + houd rekening met de juiste specs

Kies voor kort en krachtig

Denk aan branding. Conversies draait om de korte termijn. Branding is de long-game.

8. Split Testing in Facebook

Facebook is all about testin’ and learnin’.

De mogelijkheid om aan split testing of A/B-testing te doen is dus mooi meegenomen. Zeker wanneer je eerst wilt testen wat werkt en wat niet, vooraleer je meer geld in het kanaal pompt.

Facebook biedt je de mogelijkheid om de volgende aspecten van een advertentie te testen:

Creative
Copy
Placements
Audience Targeting
CTA

Doe aan split testing in facebook ads voor betere resultaten

Bron: Adespresso

9. Houd je concurrenten in de gaten

Keep your friends close, but watch your enemies closer.

Via de Ad Library op Facebook kan je pagina-informatie van je concurrenten bekijken en inzicht krijgen in wat voor ads zij momenteel draaien op het platform.

Facebook Ad Library is gratis te gebruiken en best handig als je wilt weten waar je concurrenten mee bezig zijn.

Let er wel op dat je de juiste filters instelt qua locatie en tijdsperiode als je de juiste ads te zien wilt krijgen.

Gebruik de facebook ad library voor betere resultaten met facebook ads

10. Ken je doelgroep

De grote kracht van Facebook Advertising zit ‘em in 2 dingen: het enorme bereik en de mogelijkheid tot hypertargeting.

Alleen is massa’s bereik waardeloos als je daarmee de verkeerde mensen aanspreekt. En hypertargeting lukt alleen wanneer je jouw doelgroep écht kent en gedefinieerd hebt.

Om een helder en duidelijk beeld van je doelgroep te krijgen, raden we je bij SPARK aan om tijd te investeren in het uitbouwen van buyer personas.

Op basis van deze personas kan je jouw Facebook targeting per campagne instellen om zo doelgericht mogelijk campagne te voeren.

Verder kan je Facebook Audience Insights gebruiken om je doelgroep op Facebook beter te begrijpen en te weten wie je exact target.

11. Facebook voor remarketing

Je hebt het ongetwijfeld al meegemaakt: je surft wat rond op een website zoals Zalando, Nike of Suitsupply en klikt rond op wat fancy sneakers of andere producten die je aanspreken. En dan ben je weer weg… want daar is het einde van de maand.

Dus je opent Facebook om te kijken waar je vrienden mee bezig zijn en je dagelijkse dosis aan social media te hebben gehad. 

En wat zie je daar?

Exact dezelfde fancy sneakers die jij 10 minuten geleden aan het bekijken was op een andere website. En niet maar één keer. De komende week zullen ze in je gezicht blijven poppen tot je de sneakers ofwel koopt, ofwel beu gezien bent.

Als het aankomt op Remarketing is Facebook een uitstekend kanaal om TOM te blijven en mensen te heractiveren tot aankoop of contactopname.

gebruik facebook ads voor remarketing

12. Funnel je campagnes in Facebook

Of je nu in B2C- of B2B-context adverteert, een funnel-structuur in je Facebook-campagnes bouwen is altijd een goed idee.

Essentieel komt dat neer op 3 hoofdcampagnes die je uitbouwt om optimaal leads of sales te scoren via Facebook advertising:

SEE-campagne: zet in op brand awareness volgens brede targeting

THINK-campagne: zet in op traffic en engagement met
doelgerichte targeting via custom of lookalike audiences.

DO-campagne: zet in op conversies en sales via custom audiences
of remarketing

Dankuwel, BossData!

bouw funnes in je campagnes voor betere resultaten op facebook ads

13. Vaste momenten voor management

Een grote kracht van online advertising is ongetwijfeld de mogelijkheid om campagnes constant bij te sturen en te optimaliseren waar mogelijk.

Een goede en korte opvolging van je campagnes is daarom dus een sleutel tot succes als het aankomt op online advertising in het algemeen.

Plan vaste blokken in je agenda waarop je de tijd neemt om campagneresultaten te analyseren en te kijken waar je kan bijsturen om resultaten, budget en efforts te optimaliseren.

Ook al heb je al 10.000 ads live gezet in het verleden, nooit heb je een glazen bol en altijd zal je campagnes moeten opvolgen.

Belangrijk hierbij is uiteraard dat je campagnes de nodige tijd geeft om te groeien en data te verzamelen waarop je beslissingen kan nemen.

14. Automated Rules op Facebook

Als je Facebook Ad Account begint te groeien met grotere campagnes, meerdere ad sets en verschillende ads, neemt het managen van deze campagnes ook steeds meer tijd in beslag.

Een manier om meer tijd voor jezelf vrij te maken is via Automated Rules in de Facebook Business Manager.

Automated Rules checken je campagnes automatisch en brengen wijzigingen aan op basis van de regels die je hebt ingesteld. Hier zijn 3 scenario’s wanneer dit handig kan zijn:

Om zeker te zijn dat dingen ‘on track’ blijven tijdens weekends, vakanties, etc.

Campagnes manueel schalen gebeurt vaak ofwel te snel of te traag.
Automated Rules kunnen dit proces efficiënter doen verlopen.

Notificaties kunnen je er meteen van op de hoogte brengen als campagnes
de mist in gaan of wat aandacht en liefde nodig hebben.

gebruik automated rules voor facebook ads

15. Boost met nieuwe ads

Een Facebook campagne opzetten met één enkele ad is te gek voor woorden.

Om Facebook advertising succes te hebben, moet je testen en leren via meerdere advertenties om te ontdekken wat goed werkt, en wat minder goed.

Maar al je ad varianten in één keer tegelijk opladen is ook niet het beste idee.

Verschillende ads over de tijd heen toevoegen kan je campagnes opnieuw boosten qua bereik en impressies omdat je facebook nieuw materiaal in handen geeft om te laten roteren op de feed.

Dit principe geldt zeker ook voor adverteren op LinkedIn.

Gratis Online Social Media Training

Leer hoe je jouw naamsbekendheid verhoogt en nieuwe mensen uit je doelgroep aanspreekt via social media marketing.

Naar SPARK Academy

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center