Google Display Advertising draait allemaal rond visual advertising.

Dat maakt dat je met een andere mindset aan de slag gaat met Display Ads en ook niet dezelfde verwachtingen mag hebben van Google Display Ads als je degene die je hebt bij Search Ads.

Zo bedraagt het gemiddelde conversieratio van Display Ads gemiddeld maar een lullige 0.7%

Maar binnen de context geplaatst dat Display Ads eerst en vooral een middel is om aan prospecting en brand awareness te doen, is dat lullige conversieratio niet zo abnormaal.

Display Ads maken het verschil ten opzichte van search ads op een aantal vlakken:

1. Targeting opties

Met Display Ads zijn je targeting opties breder gedefinieerd dan enkel keywords. Met Google Display Ads target je website buiten de SERP’s op basis van zaken zoals ‘audience affinities’, ‘in-market segments’, en custom-intent keywords.


2. Volume

Search Advertising draait rond gevonden worden. Display Advertising draait rond gezien worden. Dat betekent dat je niet moet wachten op personen die naar jou op zoek zijn, maar zelf je boodschappen de wijde wereld kan insturen, waar en wanneer je maar wilt. Logisch zal dat voor een groter volume aan impressies, en dergelijke zorgen.


3. Prospecting of Remarketing

Een laatste punt is dat Display Ads een uitstekend middel zijn om aan prospecting, brand awareness of remarketing te doen. Remember, display draait rond gezien worden – of dat nu voor de eerste keer is, of om Top-of-Mind te blijven via remarketing.

1. Google Display Network (GDN)

Google Display Network is een netwerk dat bestaat uit miljoenen websites die ruimte ter beschikking stellen waarop adverteerders banners kunnen inkopen om hun ads te vertonen aan interessante doelgroepen.

 

Display Ads worden dus vertoond op websites en niet op de zoekresultaten in de search engine van Google zelf. Dat is de plek voor Search Ads.

 

Volgens Google bereik je via het Google Display Network meer dan 90% van alle internetgebruikers over de hele wereld. Daarin zit de volledige lading aan websites, nieuwssites, blogs, en Google-sites zoals GMail en YouTube.

Wat is het Google Display Netwerk?

2. Prospecting vs. Remarketing

Zoals gezegd in punt 3 van de introductie, kan je Google Display Ads zowel inschakelen voor top-of-the-funnel targeting, als helemaal onderaan via remarketing.

Beide kennen een verschillende aanpak en uitvoering binnen Google Display Ads.

Het is zelfs zo dat sommige bedrijven die veel volume op hun website draaien, enkel Google Display inschakelen voor remarketing.

Andere bedrijven daarentegen gebruiken Google Display puur als manier om awareness en visibiliteit te genereren.

Wat het ook is… Het komt allemaal neer op de vraag: “wat wil jij bereiken met Display Ads? Wat zijn je doelstellingen?”

Deze blogpost focus zich op top-of-the-funnel: Prospecting & Brand Awareness. Meer over Display Advertising voor remarketing lees je hier.

Hoe gebruik je display advertising voor brand awareness

Maar hoe werkt dat dan? Op welke manier kan je display ad campaigns opzetten die geen remarketinglijsten targeten, maar toch in zekere zin een funnel-structuur volgen om brand awareness te genereren onder je prospects? Ik geef je een idee mee via de funnel hieronder.

Welke doelgroepen kan je targeten met display ads?

3. Display Advertising Campaigns voor Brand Awareness

In dit hoofdstuk wandel ik jou doorheen de stappen tot het opzetten van een goede Display campagne op Google die gericht is op Brand Awareness en visibiliteit op het web. Hieronder vind je een kort overzicht van de stappen:

1. Google Display Campagne aanmaken

Hoe maak je een Google Display Campagne aan? Welke stappen zet je? Welke instellingen stel je in?

2. Targeting opties

Welke targeting opties stel je in op ad group niveau?

3. Banner opladen

Welke banner sizes heb je nodig?

3.1 Google Display Campagne Maken

Stap 1: Nieuwe campagne aanmaken

Navigeer naar het campagne-overzicht in je account en maak een nieuw account aan.

Vervolgens zal Google je vragen om een ‘doel’ te selecteren dat je met deze nieuwe campagne wilt bereiken.

Ofwel kies je voor een campagne zonder vooraf ingesteld doel. Anders kies je voor de optie Merkbekendheid en bereik.


Stap 2: Campagnetype selecteren

Aangezien dit document gaat over Google Display Advertising, selecteer je ‘Display’ als campagnetype.

Klik vervolgens op ‘doorgaan’.

Hoe maak je een Display campagne in Google?

Stap 3: Campagne subtype selecteren

Google geeft je hier 3 opties. Ik raad je aan om te kiezen voor ofwel:

 – de Standaard display-campagne. Hier heb je de mogelijkheid om zelf instellingen en targeting te kiezen.

– de Slimme display-campagne. Google is best een slim beestje ondertussen en is mogelijks efficiënter in het managen en bijsturen van je display ads dan jijzelf.

Als je het echt serieus neemt, dan bouw je gewoon beide opties uit en laat je ze naast elkaar draaien. Wanneer je genoeg data hebt kan je vergelijken welke campagne het best presteert ten opzichte van het doel dat je voor ogen hebt.

Hoe stel je display ads voor Google in?

Stap 4: Naming Convention

Geef je campagne een correcte naam volgens de naming convention die je hanteert. Bijvoorbeeld ‘02. DIS – XYZ – BE-NL’

Stap 5: Locaties targeten

In deze targetingoptie selecteer je de locaties die je wilt targeten met je display campagne. In dit voorbeeld richt ik de campagne op Vlaanderen, dus selecteer ik die regio als enigste optie.

SPARK Pro tip: bepaal je targeting zo nauwkeurig als mogelijk. Idealiter splits je een targeting richting Vlaanderen bijvoorbeeld op in de verschillende provincies.

Je doelgroep bereiken met Google Display advertising

Stap 6: Talen kiezen

Je display-advertenties worden enkel weergegeven aan klanten die taalvoorkeuren hebben ingesteld op je gekozen talen of op websites in deze talen. Als je bijvoorbeeld Vlaanderen target, dan selecteer je bijvoorbeeld Nederlands als campagnetaal en gebruik je Nederlandse ad copy en keywords op web pages.

Stap 7: Biedingen kiezen

In deze instelling kies je de manier waarop je wilt bieden op je display ads en waar je je op wilt richten. Google zal je zelf enkele suggesties geven, maar best practice is om display campagnes gericht op prospectie en brand awareness te optimaliseren voor zichtbare vertoningen.

Welke biedstrategie is best voor je display ads?

Stap 8: Budget kiezen

Kies vervolgens het budget dat je dagelijks aan deze campagne wilt besteden. Wanneer je de ad spend voor deze onder een gemeenschappelijk budget wilt steken, selecteer je ‘Toepassen vanuit gedeelde bibliotheek’ en kies je het juiste budget.

Weergavesnelheid kan je optimaliseren om je ads gespreid over de dag heen te vertonen in het geval dat je campagne limited by budget is.

Standaard: Verspreid de vertoning van je ads over de dag heen.

Versneld: Toon je ads zoveel en zo snel mogelijk tot het budget op is (limited by budget).

 

Stap 9: Advanced instellingen

Ad Roulatie: Best performing ads eerst

Advertentieplanning: Sluit irrelevante dagen / uren uit… als je dat wilt.

Start- en einddatum: Is dit een tijdelijke campagne? Instellen die handel!

Apparaten: Kan handig zijn als je device-specifieke banners hebt.

Frequentielimieten: zet een frequency cap op je campagne, of ad (groups). Alsjeblieft, doen.

URL-opties: eigen tracking template toevoegen of autotagging?

Dynamische ads: rustig cowboy, dit is nog maar de introductie…

Conversies: Instelling op accountniveau

Inhoudsuitsluitingen: sluit bijvoorbeeld seksuele content uit, tenzij je display ads draait voor vieze dingen… Ieuw!

3.2 Google Display Targeting Instellingen

Je hebt de instellingen van je campagne geconfigureerd. Nu is het tijd om je targeting opties te bepalen waarmee je jouw doelgroep wilt bereiken.

Stap 1: Geef je ad group een naam

Geef je ad group een naam die meteen inzichtelijk maakt hoe je targeting opgebouwd is.

Stap 2: Kies je targeting opties

Google Ads geeft je de mogelijkheid om gedetailleerde targeting uit te bouwen voor je campagnes. Je hebt de volgende mogelijkheden:

  • Wie ze zijn: demografische gegevens 
  • Wat hun interesses en gewoonten zijn: affiniteitscategorieën 
  • Waar ze onderzoek naar doen of plannen voor maken: bijvoorbeeld een huwelijk 
  • Hoe ze interactie hebben gehad met je bedrijf: remarketing – hier bestaat een apart SPARK-document voor.

 

Optie 1: Wie ze zijn (Gedetailleerde demografie)

Met deze targeting optie krijg je de mogelijkheid om demografische gegevens te targeten waarmee je jouw doelgroep wilt bereiken.

Hoofdcategorieën zijn:

Ouderlijke status

Huwelijkse staat

Onderwijs

Woonsituatie

Display Ads maken op basis van demografische targeting

Optie 2: Interesses en gewoonten (Affiniteitsdoelgroepen)

Affiniteitsdoelgroepen zijn Google-gebruikers die gegroepeerd worden op basis van hun interesses en gewoontes. Denk aan koken, fashion, sport, technologie, etc.

Zoals je je kan inbeelden, zijn dat vrij grote groepen die Google hier voor je maakt, wat ervoor zorgt dat je breed schiet met je targeting.

Gebruik Google Analytics data om de gebruikers van je website beter te begrijpen in termen van affiniteitscategorieën.

Ga naar het rapport ‘Affiniteitscategorieën’ onder ‘Doelgroep’ en ‘Interesses’ in Google Analytics.

Pro tip: maak je eigen affiniteitsdoelgroep aan om je targeting nauwkeuriger te krijgen.

Hoe target je affiniteitsdoelgroepen met display ads?

Optie 3: Intenties of plannen (Intentie / In-market doelgroepen)

Aangepaste intentiedoelgroepen zijn doelgroepen die je opbouwt op basis van keywords waar mensen op zoeken in Google. Je kan opnieuw je eigen intentiedoelgroep opbouwen om zo relevant mogelijk te adverteren.

In-market doelgroepen zijn doelgroepen die Google opbouwt op basis van de interesse die ze tonen in een bepaalde productcategorie of markt. Denk bijvoorbeeld aan iemand die veel rond auto’s begint op te zoeken wanneer hij van plan is er één te kopen.

Met levensgebeurtenissen target je personen die een speciale fase in het leven tegemoet gaan: trouwen, zwanger, pensioen, afstuderen, …

Hoe target je markt segmenten met display advertising?

Stap 3: Plaatsingen bewerken

Kies specifieke websites, video’s of apps waar je graag je ads in wil weergeven.

Stap 4: Targetinguitbreiding

Als je deze schaal verhoogt, laat je Google zijn gang gaan in het verbreden van je doelgroep om meer impressies te genereren. Als je het mij in controle-freak-modus vraagt is dat niet nodig.

Maar mocht je merken dat je bereik stagneert, dan kan je dit eventueel gradueel omhoog werken – zolang je de impact ervan in de gaten houdt.

Stap 5: Upload je ads

Laatste loodje, maar weegt niet zo zwaar – beloofd!

Gratis Online Google Ads Training

Leer hoe je snel topposities in search engines als Google krijgt en je vindbaarheid verhoogt via SEA met Google Ads.

Naar SPARK Academy

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center