Zonder forms op je website of landingspagina’s gaat het moeilijk worden om hoogwaardige leads te capteren. Een form werkt nog steeds het het beste op een landingspagina waar achter de form een aanbod zit waar websitebezoekers op wachten. Maar wat gebeurt er als je alles hebt geoptimaliseerd op je landingspagina’s, maar nog steeds niemand converteert? 

Soms wordt er niet naar de meest voor hand liggende optimalisaties gekeken. Zonder je forms kan je lead generation vergeten, dus laten we ervoor zorgen dat je er alles aan doet om je forms te optimaliseren. 

Hier zijn enkele manieren:

1. Zet je form zo hoog mogelijk

 

Zet je formulier bovenaan de pagina. Je websitebezoekers zouden niet naar beneden moeten scrollen om je formulier te zien. Als je bezoeker op je landingspagina terecht komt en hij ziet niet direct wat hij moet doen, kan je hem al snel verliezen. Laat hem duidelijk de volgende stap zien en laat hem vooral niet te veel scrollen. 

6 manieren om uw forms te optimaliseren voor betere leads

2. Maak van de titel van je form een call to action tekst

 

 

 

Moedig je bezoekers aan om die laatste stap te zetten tot een conversie door een CTA als titel in je form te zetten. Voorbeelden kunnen zijn:

  • Download je …. nu
  • Schrijf je nu in voor …
  • Get your free …
6 manieren om uw forms te optimaliseren voor betere leads

3. Voeg het juiste aantal velden toe

 

Ga je voor kwaliteit of kwantiteit? De lengte van je form zal daarover bepalen. Hoe korter je form, hoe meer conversies en vice versa. Inderdaad, een te lang formulier gaat bezoekers tegenhouden om de tijd te nemen om het in te vullen. De lengte van je formulier hangt af van een paar zaken. 

 

  • Het stadium van je aanbod in de funnel. Als je bijvoorbeeld een gratis checklist, infographic of dergelijke weggeeft, wil je misschien enkel een naam, voornaam en emailadres krijgen. Geef je een ebook, whitepaper, event, wat aangeeft dat zij al verder in de funnel zitten, dan wil je hoogstwaarschijnlijk meer gedetailleerde informatie. 

 

  • Hoeveel leads je genereert. Als je verkoopteam te veel leads krijgt om goed te kwalificeren, maak je formulier dan langer en meer gedetailleerder. Zo ga jij via je form zelf de leads kwalificeren. 

 

Btw, bovenstaande is wel een leuk luxeprobleem…

4. Laat duidelijk zien welke velden verplicht zijn

Verplichte velden worden duidelijk aangegeven met *. Optionele velden hebben dit niet. Probeer tekstvelden niet verplicht te maken. Zaken zoals: “Wat is uw grootste marketing uitdaging” in uw formulier zetten kan heel interessant zijn, maar niet echt makkelijk en noodzakelijk om te kwalificeren. 

5. Geef je Call To Action knop een andere titel dan “Verzenden”

Dit is je laatste stap om je websitebezoekers te overtuigen om tot actie over te gaan. “Verzenden” gebruiken in je CTA is een gemiste kans. Pas je knop aan op basis van de aanbieding die erachter zit. Is het een ebook, kan je bijvoorbeeld als titel “Download nu je ebook” zetten.

6. Hou je aan de GDPR regels

Zet je privacybeleid onderaan of naast je formulier. Het zal de aarzelende bezoekers overtuigen om hun gegevens achter te laten. Het zorgt er ook voor dat je betrouwbaarder en geloofwaardiger overkomt. Mensen willen weten wat je met hun informatie doet, zorg er dus voor dat je ook een duidelijk en overzichtelijke privacy policy hebt.

6 manieren om uw forms te optimaliseren voor betere leads

Dit zijn kort enkele tips and tricks om je formulier te optimaliseren. Blijf zoeken, kijken en leren hoe je constant je forms en landingspagina’s kan optimaliseren. Het is een proces dat werkelijk nooit stopt.

 

Go get those leads !

Hoe kan inbound marketing je helpen bij lead generation?

Inbound Marketing is een geweldige manier om maand op maand leads te genereren en je sales pipeline gevuld te houden. Laten we kijken hoe we jou daar in verder kunnen helpen. Boek een gratis call met Arend in om tips en tricks te krijgen waarmee je meteen kan starten.

Boek een 15-min call met Vic

Privacy Preference Center