Als marketeers werk je vandaag erg veel met metrics, marketing KPIs, en met marketing data en analytics. Je kijkt naar websitebezoeken, conversieratio’s, gegenereerde leads per kanaal, betrokkenheid op sociale mediaplatforms, blogposts delen, klikfrequenties voor e-mail… en de lijst gaat maar door. Maar helaas… wanneer het dan tijd is om de impact van je marketing efforts te presenteren aan je manager of baas, ben je vaak niet in staat om echt het resultaat te presenteren dat je voor ogen had.

Als het gaat om marketing KPIs en metrics die belangrijk zijn voor de marketing manager, probeer dan te rapporteren over gegevens die betrekking hebben op de totale kosten van marketing, salarissen, overhead, omzet en acquisities van klanten. Zo ben je in staat om totale kosten vs totale opbrengsten te vergelijken en een accurater beeld van de ROI op je efforts te bekomen.

Deze blog geeft je inzicht in de 6 cruciale marketing KPIs en marketing metrics die je manager of baas eigenlijk wil weten.

Laten we beginnen…

Customer Acquisition Cost

Marketing % van CAC

LTV:CAC

CAC Payback

Marketing Originated Customer %

Marketing Influenced Customer %

1. Customer Acquisition Cost (CAC)

Wat is het?

De Customer Acquisition Cost of CAC geeft aan wat de totale kost is die je nodig hebt om een nieuwe klant aan te trekken. Een cruciale metric om als marketeer in de gaten te houden, want hoe hoger deze kost, hoe minder efficiënt je marketing en sales engine in elkaar zit.

Zeker wanneer de totale CAC hoger is en blijft dat wat de gemiddelde klant je waard is.

 

Hoe bereken je CAC?

Vrij simpel in theorie: Je neemt de totale kost van marketing en sales gedurende een bepaalde tijdsperiode en deelt dat bedrag door het aantal nieuwe klanten dat je genereerde in die periode.

Sales & Marketing Kosten

Ad Spend, salarissen, comissies en bonussen, overhead, etc. Het zijn allemaal kosten die je meeneemt in de berekening.

Nieuwe Klanten

Aantal nieuwe klanten in een bepaalde tijdsperiode.

CAC Formule

Sales en Marketing kosten / Aantal nieuwe klanten = CAC

Een voorbeeld…

CAC is een belangrijke marketing KPI, lees hier waarom.

Waarom is CAC belangrijk? Customer Acquisition Cost toont aan hoeveel je organisatie uitgeeft aan het aantrekken van een nieuwe klant. Idealiter is dat bedrag gemiddeld gezien laag. Een stijgende CAC betekent dat je meer budget en resources nodig hebt om nieuwe klanten aan te trekken dan voorheen. Bad news.

Lees hier meer over CAC.

2. Marketing % van Customer Acquisition Cost

Wat is het?

Marketing % van de CAC berekent het aandeel van marketing in het verhaal als percentage van het totaal. Bekijk het als een CAC van marketing alleen.

 

Hoe bereken je CAC?

Als je de totale CAC kent, dan is het Marketing % van de CAC niet moeilijk te berekenen. Hiervoor neem je alle marketing kosten en deel je dat bedrag door de totale kosten van sales en marketing die je gebruikte om de totale CAC te berekenen.

Sales & Marketing Kosten

Ad Spend, salarissen, comissies en bonussen, overhead, etc. van zowel marketing als sales personen en kanalen.

Marketing kosten

Ad Spend, onkosten, salarissen, externe agencies, etc. Kortom; alle kosten aan de marketing kant.

Marketing % van CAC Formule

Marketing kosten / Sales en Marketing Kosten van CAC

Een voorbeeld…

Wat is het aandeel van marketing van je customer acquisition cost?

Waarom is M%-CAC belangrijk? Het Marketing % van de CAC is het onderdeel waar jij als marketeer rechtstreeks invloed en impact op hebt. Een stijgende trend in M%-CAC kan een aantal dingen betekenen:

  • Je sales team heeft minder gepresteerd en mogelijks daardoor ook minder bonussen / commissie gekregen
  • Je marketing team geeft teveel geld uit of bevat teveel overhead
  • Je investeert in groei en meer intensiteit qua marketing efforts om meer en kwalitatievere leads en sales te genereren.

3. LTV : CAC Ratio

Wat is het?

Het ratio berekenen tussen Customer Lifetime Value en je Customer Acquisition Cost  is een manier om de totale waarde van een klant te vergelijken met de totale kost die nodig was om hem / haar aan te trekken.

 

Hoe bereken je LTV : CAC?

Om het ratio tussen de twee te berekenen, moet je eerst je Customer Lifetime Value kennen of berekenen, en naast je totale CAC leggen.

Lifetime Value (LTV)

De gemiddelde klantwaarde van een klant over periode X. Lees de volgende blog voor een uitgebreide uitleg over de berekening.

CAC

De totale kost die je nodig hebt om een nieuwe klant aan te trekken… aah je snapt het nu ondertussen al wel.

LTV:CAC Formule

Customer Lifetime Value / CAC

Een ander voorbeeld…

LTV:CAC berekenen, hoe doe je dat? 6 Makreting KPIs waar je baas belang aan hecht.

Waarom is LTV:CAC belangrijk? Hoe hoger je LTV:CAC Ratio, hoe meer ROI of rendement je marketing en sales team bijdragen op je bottomline resultaat. Toch wil je dit ratio ook niet té hoog houden. Het is belangrijk om te blijven investeren in sales en marketing om nieuwe klanten aan te trekken, doelgroepen aan te spreken en markten te benaderen.

Meer uitgeven aan marketing en sales kan je LTV:CAC ratio dus doen dalen, maar de overall groei van je organisatie of bedrijf wel helpen versnellen.

4. Time to Payback CAC

Wat is het?

De Time to Payback CAC geeft je inzicht in het aantal maanden dat nodig zijn vooraleer je de totale kost om een klant aan te trekken hebt terugverdiend.

 

Hoe bereken je Time to Payback CAC?

Je berekent de Time to Payback CAC door je totale CAC te delen door de maandelijkse omzetmarge op je klant.

Maandelijkse omzetmarge

Hoeveel omzetmarge genereer je maandelijks gemiddeld gezien per klant ?

Time to Payback CAC Formule

CAC / Gemiddelde maandelijke omzetmarge

Laten we eens kijken naar een concreet voorbeeld…

Waarom is Time to Payback CAC belangrijk? In sommige sectoren en organisaties waar klanten een maandelijkse of jaarlijkse fee betalen is deze metric erg belangrijk. Hoe sneller je time to payback CAC is, hoe eerder je geld en marge verdient op nieuwe klanten. Over het algemeen mikken organisaties op een tijdsperiode van maximum 12 maanden om winst te genereren op hun klanten.

5. Marketing Originated Customer %

Wat is het?

Marketing Originated Customer % is een ratio dat je inzicht geeft in welke new business gegenereerd wordt door marketing. Hiervoor kijk je naar welk aandeel van nieuwe klanten direct afkomstig is of voortkwam uit marketing efforts.

 

Hoe bereken je Marketing Originated %?

Om deze key marketing metric te berekenen kijk je naar het totaal aantal nieuwe klanten dat je aantrok en welk % daarvan direct toegekend kan worden aan marketing en lead gen efforts.

Marketing Originated Customer % Formule

Aantal nieuwe klanten via marketing lead gen / totaal aantal nieuwe klanten = Marketing Originated %

Laten we eens kijken naar een concreet voorbeeld…

Wat is het aandeel van marketing in het aandeel nieuwe klanten? 6 key marketing metrics.

Marketing Originated Customer %? Als je op zoek bent naar manieren om de impact en added value van je marketing efforts aan te tonen, dan is deze key metric je beste vriend. Uiteraard is dit percentage ook afhankelijk van je interne bedrijfsstructuur. Werk je met een intern sales en marketing team? Dan is de kans groot dat je marketing originated customer % hoger zal liggen.

6. Marketing Influenced Customer %

Wat is het?

Marketing Influenced Customer % geeft inzicht in welke nieuwe deals marketing een rol speelde gedurende het sales proces. Of dat aan het begin van de lead lifecycle stage was, of tijdens het nurturing proces en verder.

 

Hoe bereken je Marketing Influenced %?

Om deze key marketing metric te berekenen kijk je naar het totaal aantal nieuwe klanten dat je aantrok en welk % daarvan direct interactie had met marketing campagnes doorheen de funnel.

Marketing Influenced Customer % Formule

Aantal nieuwe klanten met interactie met marketing / totaal aantal nieuwe klanten = Marketing Influenced %

Laten we eens kijken naar een concreet voorbeeld…

Hoe bereken je de invloed van marketing op nieuwe klanten?

Marketing Originated Customer %? Deze metric brengt de impact van marketing in kaart tijdens het aankoopproces van een nieuwe lead. Het geeft inzicht in de efficiëntie van marketing tijdens het genereren van leads, het nurturen van bestaande leads, etc.

Let's talk performance

Wil je meer grip op de resultaten die je met digital marketing haalt? Beter inzicht in wat de impact van je marketing efforts is? Dan ben je bij SPARK aan het juiste adres.

Boek een 15-min call met Arend

Privacy Preference Center