Een groot onderdeel van een sterke contentstrategie is het experimenteren met nieuwe typen van content. Je doelgroep vandaag is misschien dol op het lezen van blogposts, maar dat wilt niet zeggen dat blogs het enige content format moet zijn waarop je moet focussen. Experimenteren met nieuwe content formats kan je helpen bij het bereiken van nieuwe mensen, en mogelijks het aantrekken van nieuwe en betere leads.

Maar wat voor content kan je dan maken?

Uitstekende vraag. Hier zijn alvast 15+ content marketing ideeën die je achter je landing pages kan steken om meer leads te genereren.

1. Inspireer potentiële leads met Ebooks

Een Ebook is een populair medium om leads te genereren door ze iets bij te leren en te inspireren over een bepaald onderwerp waar jij als organisatie expert in bent. Uiteraard is een Ebook niet op 5 minuten gemaakt en vraagt het veel tijd en energie om een waardevol Ebook uit te werken waar prospects interesse in zullen hebben.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: SPARK Agency

2. Genereer leads met gratis cursussen of training

Gelijkaardig aan een ebook zijn cursussen of trainingen die je gratis ter beschikking stelt op je website. Mensen uit je doelgroep laten mogelijks met plezier hun gegevens achter in ruil voor een video of slide deck die hen helder een bepaald onderwerp uitlegt.

Je kan deze cursus ofwel live ofwel als recording uploaden.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Biztory

3. Toon leads de kracht van je product via een demo

Als websitebezoekers overtuigd zijn van je oplossing en het verhaal dat je te vertellen hebt, willen ze je product, software of service mogelijks graag in actie zien. Een demo is op dat moment een ideale gelegenheid om leads die een hoge mate van aankoopintentie of product interesse tonen te capteren als lead.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Funnel.io

4. Laat leads je product of software uitproberen

Soms willen prospect of potentiële leads graag je product eens met eigen handen uitproberen vooraleer ze overtuigd zijn om over te gaan tot een aankoop. Een gratis proefversie aanbieden voor je klanten is dan een geweldige oplossing omwille van 2 redenen;

  1. Je potentiële klanten kunnen zonder risico of verplichting je product uitproberen en leren kennen
  2. Je trekt automatisch klanten aan die overtuigd zullen zijn van je oplossing en de fit van jouw product voor hun business.
Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Supermetrics

5. Genereer leads via wedstrijden of een competitie

Wedstrijden zijn een manier om zowel nieuwe leads te genereren alsook engagement en visibiliteit te verhogen. Je kan competities of wedstrijden via je website runnen, of via andere platformen zoals Linkedin, Facebook, etc.

SPARK Pro tip: tools zoals Upviral zijn een uitstekende manier om een ‘viral loop’ toe te voegen aan je lead generation proces.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Bellerose

6. Geef potentiële leads een cheat sheet / Checklist

Cheat sheets of checklists zijn het type content dat potentiële klanten markeren in hun bookmarks om later erbij te halen wanneer ze met een bepaald project aan de slag gaan. Jouw checklist of cheat sheet zal hen in staat stellen sneller en efficiënter te werk te gaan.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: SPARK

7. Email Serie of Email Courses

Een email serie of course is een reeks aan e-mails waarin je een bepaald onderwerp toelicht via mail voor mensen die zich inschrijven voor deze reeks. Dat is anders dan iemand die zich inschrijft voor een newsletter of opted-in is voor marketing mailings, wat typisch een oneindige reeks aan mailings kan zijn.

8. Newsletters

Blogging is een sterke manier om meer traffic naar je website te leiden. Maar hoe zet je mensen die hongerig zijn naar je content om naar leads voor je business? Newsletters die erop gericht zijn nieuwe content aan een bepaalde frequentie richting je potentiële klanten te sturen zijn een geschikte manier om op dat moment leads te genereren.

9. Guidebooks

Guides komen in alle geuren en kleuren voor. Maar welke geur of kleur ze ook hebben, ze hebben meestal één gemeenschappelijk doel… Leads genereren. Guidebooks zijn erop gericht je potentiële klanten doorheen een proces te gidsen, in welke vorm dan ook.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: SPARK

10. Toolkits

Toolkits zijn verschillende content types die gegroepeerd zijn in een ‘kit’ waarmee leads tools in handen krijgen om aan de slag te gaan. Hieronder is een voorbeeld van HubSpot en Ryte die een SEO Starter Kit uitbrachten om leads te genereren die met vragen rond SEO zitten.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: HubSpot

11. Industry Reports & Research Reports

Een van de beste manieren om credibiliteit op te bouwen binnen je sector is via marktonderzoek. Een van de goedkoopste manieren om originele data en onderzoek te verzamelen, is door een enquête uit te sturen naar je abonnees, leads, klanten en professionals uit de branche. Deel die resultaten vervolgens in de vorm van een downloadbaar rapport, studie of infographic.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Spotrics

12. Recycleer je slideshows

Omdat SlideShares, net als blogposts, geweldig zijn voor traffic generation, kiezen sommige marketeers ervoor om ze te delen zonder ze achter een formulier te steken. Maar dat betekent niet dat je in ruil voor wat contactinformatie geen download van je SlideShare kunt aanbieden. Als je SlideShare kwalitatief goed genoeg is, kan het een gemakkelijke manier zijn om lezers om te zetten in leads.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: SlideShare

13. Geef je leads een template

Templates zijn geweldige content formats omdat ze je leads een ruggengraat bieden om zelf originele dingen te maken. Templates hebben vaak verschillende vormen: kalenders, worksheets en andere contouren kunnen allemaal verschillende doelgroepen ten goede komen.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: SPARK

14. Events

Wat je evenement ook is, vraag bezoekers om hun informatie zodat je hen de tickets van tevoren kunt verzenden of e-mailen. Mooi meegenomen is een ID-badge die ze bij aankomst kunnen krijgen.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Biztory

15. Webinars

Een webinar is een nuttig content format om prospects kennis te laten maken met je thought leadership in je branche en het zet jou in de spotlight als expert in een bepaald topic. Een succesvol webinar kost veel werk – vooral het plannen en promoten ervan – maar met de juiste strategie kan het een geweldige manier zijn om leads van hoge kwaliteit te genereren.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Biztory

16. White Papers

E-books zijn informele, leuke, content stukken met diepgaande inhoud. Whitepapers zijn meer academische en overtuigende rapporten. Ze zijn gestructureerd om een ​​probleem te presenteren en er vervolgens een oplossing voor te bieden. Mensen downloaden ze omdat ze gezaghebbend, gedetailleerd en informatief zijn. En aangezien elk publiek hun respectievelijke branchedetails goed in de gaten kan houden, kunnen whitepapers voor hen heel waardevol zijn.

Op zoek naar content marketing ideeën waarmee je leads genereert? Hier zijn 15+ ideeën.

Bron: Spotrics

Meer leads genereren via digital marketing?

Leads genereren is één ding. Ze converteren tot klant is nog iets anders. Marketing stopt dus niet bij het verkrijgen van dat e-mailadres.

Concreet betekent dat je alle mensen die je lead magnet hebben gedownload, een volgende stap in het beslissingsproces moeten nemen.

Hoe je hen daarbij helpt? Laten we dat bespreken tijdens een call.

Boek een 15-min call met Arend

Privacy Preference Center