1. Wat is Remarketing?

Wist je dat gemiddeld gezien 2-4% van alle bezoekers richting een webshop maar converteert tot een aankoop?

Vrij gekke statistiek om dan te weten dat het merendeel van de organisaties al hun budget blijven inzetten op het genereren van nieuwe bezoekers en gebruikers. En ergens is dat wel terecht, geld en budget blijven inzetten op de top van je funnel blijft erg belangrijk.

Maar wat als je een deel van dat budget kan inzetten om specifiek die mensen te bereiken die al aan de bottom van je funnel zitten?

Enter: Remarketing!

Remarketing campagnes zijn ontworpen om specifieke doelgroepen te opnieuw te gaan bereiken op basis van hun gedrag of interactie met je website. Het is een geweldig efficiënte manier om bestaande potentiële fans en klanten te heractiveren, terwijl je tegelijk naamsbekendheid opbouwt.

Weten hoe remarketing in Google Ads werkt? Lees het hier.

2. Hoe werkt Remarketing?

Remarketing werkt op basis van een stuk remarketing code (of pixel tag) die je installeert op je website die gegevens over websitebezoekers bijhoudt via browser cookies. Op basis van de gegevens die opgeslagen worden via deze cookies, kan je doelgroepen opbouwen die je kan gebruiken voor remarketing campagnes.

Er bestaan verschillende soorten pixels die je kan installeren afhankelijk van de kanalen die je gebruikt om campagnes op te voeren. Denk bijvoorbeeld aan:

Google Analytics Tracking Code
Google Ads Remarketing Tag
Facebook Pixel
Linkedin Insight Tag

3. Remarketing Campagne Types in Google Ads

Er bestaan verschillende tools, manieren en strategieën om je met remarketing te helpen. Dat kan gaan van iets simpel zoals de Smart Lists van Google tot de Facebook Pixel om custom audiences aan te maken.

Aangezien deze babbel thuishoort onder de topic cluster van Google, gaan we in dit document niet verder in op Social Remarketing. Dit artikel focust op strategieën en remarketing campagnes vanuit Google die erop gericht zijn potentiële klanten of leads terug naar je website te trekken.

Dat kan je doen via de volgende types van remarketing campagnes:

Display Ads
Remarketing Search Listings Ads
YouTube
Gmail
Apps

Maar vooraleer we dieper ingaan op hoe je zulke campagnes uitbouwt, moet je eerst even nadenken over je campagne strategie.

4. Remarketing Campagne Strategie

Remarketing kan een erg effectieve manier zijn van campagne voeren. Maar zoals bij elke nieuwe campagne, gaat er ook bij remarketing wat denkwerk aan vooraf.

Het succes van je remarketing campagne hangt sterk af van de remarketinglijsten die je opbouwt, en op welke manier je deze lijsten gaat inzetten om de personen in die lijst te heractiveren.

Zonder te weten voor welk doeleind je remarketing zal inzetten, is het moeilijk te bepalen welke remarketinglijsten je zal opbouwen. Typisch gezien kan je die doelstellingen onderverdelen in een van de drie volgende categorieën;

1. Campagnes die dienen om mensen te heractiveren: Iemand bezocht bijvoorbeeld je landing page, maar converteerde niet.

2. Campagnes gericht op mensen die niet aankopen: Iemand shopt bijvoorbeeld zijn winkelmandje vol, maar gaat niet over tot betaling.

3. Campagnes gericht op mensen die een bepaalde pagina niet bezocht hebben: Gebruikers van je website ook andere content laten zien die ze gemist hebben op je website.

Het is belangrijk om eerst je antwoorden op die vragen te kennen. Als je precies weet welke acties je van potentiële klanten wilt stimuleren met je remarketing campagnes, kan je beginnen nadenken over:

Welke lijsten moet je hiervoor opbouwen?

Welke pagina’s moet je van een remarketing tag voorzien?

Welke advertenties je aan welke lijsten toont om zo tailor-made als mogelijk te werk te gaan?

Welke pagina’s je specifiek kan opbouwen om je remarketing pool uit te breiden?

Neem even de tijd om over bovenstaande zaken na te denken en de grote lijnen van je remarketing campagne uit te tekenen.

5. Remarketing Campagne Bouwen

Een remarketing campagne opzetten bestaat hoofdzakelijk uit 2 onderdelen:

  1. Het opbouwen van je remarketinglijst
  2. Het opbouwen van de campagne die gericht is op deze remarketinglijst

One step at a time, dus laten we beginnen bij deel 1: je remarketinglijsten opbouwen.

5.1 Remarketinglijst Bouwen

Log in op je Google Ads account en navigeer onder ‘Tools en Instellingen’ naar ‘Gedeelde bibliotheek’ > ‘Doelgroepbeheer’.

Stap 1: Doelgroep configureren

Bij het aanmaken van een nieuwe remarketing doelgroep voor remarketing campagnes geeft Google je de volgende 4 mogelijkheden;

Websitebezoekers – mensen retargeten die je website bezocht hebben.

YouTube-gebruikers – mensen retargeten die video’s op je YouTube-kanaal hebben bekeken of interactie hebben gehad.

Klantenlijst – mensen retargeten die je hun emailadres hebben bezorgd.

App-gebruikers – mensen retargeten die je mobiele applicatie gedownload hebben.

In deze blog focussen we ons op de twee meest voorkomende vormen van remarketinglijsten: Websitebezoekers en YouTube-gebruikers.

Hoe maak je remarketinglijsten aan in Google Ads?

1. Remarketinglijst voor websitebezoekers maken

Geef allereerst je nieuwe doelgroep voor remarketing een duidelijke benaming die meteen weergeeft welke personen er in de lijst zitten. Afhankelijk van je remarketing doelstelling, selecteer je vervolgens van welk type bezoekers je een doelgroep wilt maken. De mogelijkheden hier zijn:

Bezoekers van een pagina: Mensen die een bepaalde pagina hebben bezocht, zoals bijvoorbeeld key landing pages.

Bezoekers van een pagina die ook een andere pagina hebben bezocht: Mensen die interesse tonen in je producten of content en meerdere pagina’s rond een topic / productcategorie hebben bekeken.

Bezoekers van een pagina die geen andere pagina hebben bezocht: Mensen die bijvoorbeeld wel landing pages hebben bezocht, maar geen thank-you page hebben bereikt.

Bezoekers van een pagina op specifieke datums: Bouw lijsten op voor specifieke events of dagen op de kalender zoals Valentijnsdag, kerst, …

Bezoekers van een pagina met specifieke tags: Als je bepaalde pagina’s specifieke tags voor specifieke campagnes meegeeft, kan je hierop je lijsten bouwen.

Als je een duidelijke en consistente URL-structuur gebruikt op je website, kan je regels beginnen definiëren om heel specifieke doelgroepen uit te bouwen die je in staat stellen om heel gesegmenteerd aan remarketing te doen.

Bijvoorbeeld:

Je kan een doelgroep uitbouwen die bijvoorbeeld alle bezoekers van je blog target.

URL bevat /blog/ 

Het kan mogelijks interessant zijn om de bezoekers van je blog posts opnieuw te targeten met andere content die voor hen relevant is.

Telkens wanneer nu iemand surft naar de url www.spotrics.com/blog/ wordt die automatisch gedurende een periode van 180 dagen aan deze doelgroep toegevoegd.

Hoe retarget je bezoekers van je eigen website?

Uiteraard kan je de duurtijd van een doelgroep veranderen en maximaliseren tot  540 dagen.

Als je een stap verder wilt gaan in je doelgroep segmentatie kan je specifieke groepen uitbouwen volgens interacties of gedrag op je website die een indicatie van intentie of interesse tonen.

Bijvoorbeeld:

Een doelgroep uitbouwen per categorie of content topic van je blog kan handig zijn om mensen te groeperen die je later dan kan retargeten met andere relevante content gerelateerd aan dat topic of content categorie.

Een voorbeeld van remarketinglijsten in Google

2. Remarketinglijst voor YouTube-gebruikers maken

Werkt in principe op eenzelfde manier als het aanmaken van remarketing doelgroepen van websitebezoekers. Alleen zijn hier de verschillende mogelijkheden waarop je je lijst kan baseren wel anders:

Hoe bouw je remarketinglijsten op voor YouTube

Bouw je lijst als volgt op:

Geef je doelgroep een heldere, consistente naam

Selecteer de relevante optie waarmee je een remarketing lijst wilt opbouwen afhankelijke van je campagne doelstelling.

Configureer je doelgroep op de juiste manier door bijvoorbeeld de juiste video’s te selecteren.

Schakel ‘Opties voor automatisch toevoegen’ in om je lijst sneller gevuld te krijgen.

Stel een relevante duur van lidmaatschap op. Spotrics zit bijvoorbeeld in lange sales cycles en complexe beslissingsprocessen, waardoor een langer lidmaatschap interessant is.

5.2 Remarketingcampagne Bouwen

e hebt nu een duidelijk doel voor ogen met remarketing en welke groepen aan mensen die je specifiek wilt bereiken met je remarketing campagne. Nu kan de pret beginnen!

Laten we dieper inzoomen op 3 type remarketing campagnes en kijken naar hoe je deze opbouwt in Google Ads.

  • Display Remarketing Campagnes
  • YouTube Remarketing Campagnes
  • RLSA Campagnes (Search)

Let’s go…

5.2.1 Display Remarketing

Stap 1: Maak een campagne zoals eender welke andere campagne aan in Google Ads door op het grote blauwe +-teken te klikken.

Stap 2: Selecteer onder ‘campagnetype’ de optie ‘Display’ om een campagne richting het GDN aan te maken.

Stap 3: Kies voor een ‘Standaard Display’ campagne als campagne subtype voor display campagnes.

Stap 4: Geef je campagne vervolgens een relevante naam die aangeeft dat je zowel inzet op remarketing, als dat het gaat om een display campagne

Hoe maak je een display remarketing campagne?

Stap 5: Selecteer vervolgens welke locaties, landen of specifieke regio’s je wilt targeten met je remarketing campagne. Kies daarbij ook de bijhorende talen.

Om mensen te bereiken die zich permanent of regelmatig in je target locations bevinden, selecteer je de optie ‘Mensen op of regelmatig op uw getargete locaties’. Hoewel dit niet de aanbevolen optie is door Google, ga je hier nauwkeuriger te werk door echt enkel mensen te targeten die in deze omgevingen actief zijn.

Stap 6: Kies een biedstrategie. Qua ‘bieden’ kies je de biedstrategie die het best aansluit bij de doelstelling achter je remarketing campagne, uiteraard. Zichtbare CPM is een optie om TOM te genereren. Automatisch conversies maximaliseren met een doel CPA vooropgesteld is bijvoorbeeld een betere optie als je conversies of aankopen wilt stimuleren met je campagne.

Stap 7: Aanvullende instellingen: Bekijk en configureer zeker ook de ‘aanvullende instellingen’ van je display remarketing campagne om zaken zoals frequency caps in te stellen.

Roulatie: Geef voorrang aan de best presterende ads

Planning: Is het nodig om 24/7 vertoond te worden?

Apparaten: Is elk apparaat geschikt voor je campagne?

Frequency Caps: Hoeveel x vertoon je je ads per dag / week / maand

Dynamic Ads: selecteer een datafeed indien relevant

Conversies: Welke conversies wil je bijhouden?

Uitsluiten: Selecteer content categorieën waarop je liefst niet
vertoond wordt

Hoe stel je een display remarketing campagne in?

Stap 8: Ad Group instellen: Configureer vervolgens je Ad Group. Geef je Ad Group een naam op basis van de ads die in je Ad Group zullen zitten, en de doelgroep die je target. 

Selecteer vervolgens onder ‘Doelgroepen’ de optie ‘Hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf (Remarketing en vergelijkbare doelgroepen)’ om doorheen je doelgroepen uit je shared library te browsen. Selecteer de relevante doelgroepen voor je campagne of specifieke ad group hier.

In dit geval targetten we bezoekers van bepaalde categorieën op onze blog met advertenties rond een white paper die gerelateerd is aan die categorieën.

Je doelgroep aanvullend verfijnen is meestal niet nodig bij remarketing campagnes, omdat je al een nauwkeurig geselecteerde doelgroep aan je campagne vasthangt met je remarketing lists.

Stap 9 Ads opladen: Laad vervolgens je verschillende ads op per ad group en launch die handel!

Hoe voeg je remarketinglijsten toe aan een display campagne in Google?

5.2.2 YouTube Remarketing

In sneltempo deze keer:

Maak een campagne zoals eender welke andere campagne aan in Google Ads door op het grote blauwe +-teken te klikken.

Selecteer onder ‘campagnetype’ de optie ‘Video’ om een campagne richting het YouTube-platform aan te maken.

Geef je campagne vervolgens een relevante naam die aangeeft dat je zowel inzet op remarketing, als dat het gaat om een video campagne

Stel de biedstrategie in die het best aansluit bij je campagnedoelstelling. Mogelijks is die anders dan de doelstelling achter je remarketing display campagne.

Onder ‘Netwerken’ zet je ‘Videopartners in het Display Netwerk’ uit om enkel vertoond te worden op YouTube.

Vervolgens configureer je net zoals bij een Display Campagne aanvullende instellingen die bepaalde content categorieën uitsluiten en bepalen op welke dagen en aan welke frequentie je ads vertoond worden.

Ook je doelgroep bouw je op dezelfde manier op: Selecteer onder ‘Doelgroepen’ de optie ‘Hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf (Remarketing en vergelijkbare doelgroepen)’ om doorheen je doelgroepen uit je shared library te browsen. Selecteer de relevante doelgroepen voor je campagne of specifieke ad group hier.

Selecteer vervolgens de YouTube-video waarmee je jouw remarketing campagne wilt voeren.

Hoe start je met remarketing op YouTube?

5.2.3 Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) Campagnes

RLSA-campagnes zijn niet echt je typische remarketing campagne, omdat je gebruikers niet actief achterna gaat zoals je dat wel doet met remarketing display ads bijvoorbeeld.

Met RLSA-campagnes vertoon je search listing ads aan mensen die in bepaalde remarketinglijsten zitten én zoeken op bepaalde keywords die aan je campagne hangen. Op deze manier kan je mensen targeten op bredere zoektermen terwijl je toch een specifieke focus houdt door je doelgroep erg nauw te definiëren, wat je CTR % en conversion rate ten goede zal komen.

Om een RLSA-campagne op te bouwen selecteer je ‘Zoeken’ als campagnetype bij het aanmaken van een nieuwe campagne.

Geef je campagne een naam die aangeeft dat het om een RLSA-campagne gaat.

Zorg ervoor dat je ‘Display Netwerk’ uitschakelt.

Target de juiste locaties en talen.

Onder ‘Doelgroepen’ ga je opnieuw op dezelfde manier te werk. Selecteer onder ‘Doelgroepen’ de optie ‘Hoe ze interactie hebben gehad met uw bedrijf (Remarketing en vergelijkbare doelgroepen)’ om doorheen je doelgroepen uit je shared library te browsen. Selecteer de relevante doelgroepen voor je campagne of specifieke ad group hier.

Vervolgens is het een kwestie van je ad groups en bijhorende keywords uit te bouwen. Daar lees je meer over in Google Ads: Search Basics.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center