Een grote sterkte van Google Data Studio is de gebruiksvriendelijkheid van het platform. Hoewel je vrij advanced dashboards kan uitbouwen die jou als digital marketer boven de rest doen uitkomen, kom je met de basics ook al ver.

In dit artikel neem ik je mee in enkele basic stappen waarmee je zonder moeite dashboards bouwt in Google Data Studio. Ben je nog niet bekend met Google Data Studio? Bekijk dan zeker onze blog waar we Google Data Studio en zijn vele voordelen uitleggen. Let’s go!

1. Google Data Studio account aanmaken

Google Data Studio is toegankelijk voor iedereen en gratis te gebruiken.

Om in te loggen ga je naar Google Data Studio en gebruik je jouw Google-account. Gebruik hiervoor hetzelfde Google-account dat gelinkt is aan je Google Analytics, Search Console, Google Ads, enzovoort… Da’s makkelijk!

Eens je ingelogd bent bij Google Data Studio kom je op de overzichtspagina van Google Data Studio.

Hoe is Google Data Studio opgebouwd?

Laten we een vluggertje doen om snel elke hoek van de Google Data Studio kamer te verkennen…

  1. Rapporten: Hier vind je alle dashboards en rapporten terug die vasthangen aan je Google Account (zelf gemaakt of met jou gedeeld).
  2. Gegevensbronnen: Hier vind je alle mogelijke connectors voor Google Data Studio terug. Alsook een overzicht van welke je connecties je al hebt gelegd.
  3. Verkenner: Dit is een experimentele tool die je aanpassingen aan tabellen en grafieken laat maken, zonder de visualisaties in je dashboard aan te passen. Zie Advanced voor meer.
  4. Template Gallery: Enkele pre-build templates die je kan gebruiken.
  5. Rapportoverzicht: Een overzicht van de rapporten waar je toegang toe hebt.

2. Data Sources connecteren

Om je dashboard te kunnen opbouwen, moet je Google Data Studio connecteren met een bepaalde gegevensbron waaruit je data zal halen om te visualiseren in GDS.

Zoals gezegd heeft Google Data Studio 160+ connectors. Maar om de basics basic te houden, gebruik ik in dit stappenplan een rechtstreekse connector naar een ander Google-product: Google Analytics.

Klik op ‘Maken’ en selecteer ‘Gegevensbron’ of ‘Rapport’ om een nieuwe gegevensbron toe te voegen.

Kies voor ‘Nieuwe Gegevensbron’ en selecteer ‘Google Analytics’.

Data connecteren naar Google Data Studio

Eens je de connectie hebt gelegd tussen Google Data Studio en je gegevensbron – in ons geval Google Analytics – moet je enkel nog maar selecteren uit welk ‘property’, ‘tab’, of eender soort onderdeel dan ook je data wilt halen.

Voor Google Analytics is het simpel:

Selecteer het juiste account

Selecteer de juiste property

Kies de juiste view (Master)

Vervolgens voeg je deze gegevensbron toe aan je rapport.

Google Analytics connecteren met Data Studio

Normaal krijg je nu een overzicht te zien van welke velden er exact aan je rapport worden toegevoegd, en dus wat voor data je zal binnentrekken.

Velden zijn alle standaard velden in Google Analytics in dit geval, en velden die we zelf aanmaakten mocht dat ooit gebeurd zijn.

In principe kan je hier nieuwe velden aanmaken, wijzigen, dupliceren, uitzetten, formats wijzigen, etc. Maar dat kan je ook rechtstreeks in de visualisaties van je data, wat net iets makkelijker is, dus laat ons voorlopig even doorgaan naar de volgende stap: je dashboard opbouwen.

3. Dashboards bouwen

Tenzij je al een bestaande template uit de template gallery gebruikt, is je dashboard momenteel een leeg blad… maar niet voor lang! Ik leg het je stap voor stap uit.

Stap 1: Kies een voorlopig thema voor je dashboard

Aan de rechterkant van je scherm kan je enkele pre-build thema’s selecteren om de look en feel van je dashboard te bepalen. Selecteer er een coole om van start te gaan.

Mocht het formaat van je dashboard niet lang of breed genoeg zijn, pas je dat gewoon aan onder ‘indeling’.

custom dashboards bouwen in Data Studio

Stap 2: Scorecards toevoegen

Scorecards zijn ‘kaarten’ die een enkele metric weergeven als getal binnen een geselecteerde tijdsperiode.

Ik vind scorecards ideaal om key metrics weer te geven voor bijvoorbeeld de tijdsperiode ‘deze maand tot vandaag’, aangezien je dan meteen een beeld hebt op hoe je er voor staat deze maand mbt je belangrijkste KPIs.

Uiteraard kan jij een andere mening hebben, maar een ding is zeker: Klik op ‘Invoegen’ > ‘Scorekaart’ om er een aan te maken.

Key Metrics visualiseren in scorekaarten

Stap 3: Scorecard configureren

Eens een scorecard is aangemaakt, zal je zien dat Google Data Studio deze automatisch vult met data van een bepaalde metric.

Laat ons even snel kijken hoe we deze gegevens kunnen aanpassen. Klik daarvoor op je scorecard.

Gegevensbron: Haal je data uit de juiste gegevensbron?
Statistiek: Selecteer hier een statistiek gerelateerd aan je KPIs voor dit dashboard (bv. sessies)
Standaardperiode: Automatisch staat dit ingesteld op laatste 28 dagen. Kies hier een time range die
voor jou het best is.
Vergelijkingsperiode: Vergelijk je data van de geselecteerde tijdsperiode met een andere time range

De opmaak van je scorecard pas je aan onder ‘Stijl’.

Stap 4: Grafieken toevoegen

Scorecards zijn een momentopname voor de huidige stand van zaken mbt je KPIs. Grafieken daarentegen, laten je duidelijke trends en evoluties zien over de tijd heen.

Om een grafiek toe te voegen selecteer je ‘Invoegen’ en vervolgens je grafiektype naar keuze.

Een grafiek bestaat typisch uit 2 onderdelen:

1) Dimensie: volgens de welke je data wordt opgedeeld

2) Statistieken: de metrics die worden gebruikt

Grafieken configureren in Google Data Studio

Stap 5: Data tabellen configureren

Data tabellen zijn uitstekend om maand-op-maand meerdere metrics te tracken en op te volgen in één oogopslag.

Anderzijds kunnen ze ook goed gebruikt worden om bepaalde zaken, zoals bijvoorbeeld kanalen, ten opzichte van elkaar te vergelijken. Let’s take a look!

Maand-op-maand

Dimensie = Maand
Statistiek = Je key metrics (sessies, conversies, kosten, kost per conversie, goal value, ROI, …)
Sorteren = Maand (aflopend)
Periode = Dit jaar tot vandaag

Uiteraard kunnen jouw instellingen er hier anders uitzien, aangezien je mogelijks andere key metrics hanteert en/of tijdsperiodes wilt analyseren

X tov Y

Dimensie = Kies een relevante dimensie (bijvoorbeeld source / medium)
Statistiek = Je key metrics (sessies, conversies, kosten, kost per conversie, goal value, ROI, …)
Sorteren = Kies je belangrijkste metric (aflopend)
Periode = Naar keuze (bijvoorbeeld laatste 28 dagen)

Uiteraard kunnen jouw instellingen er hier anders uitzien, aangezien je mogelijks andere key metrics hanteert en/of tijdsperiodes wilt analyseren

Ook de lay-out van tabellen kan je verder aanpassen onder ‘Stijl’.

In principe zijn dat in grote lijnen de basics waarmee jij op een paar uur tijd een eerste dashboard in elkaar kan knotsen. Maar om dat dashboard je nog meer eigen te maken, neem ik je even mee in een aantal customization opties.

Stap 6: Pas je thema aan

Onder ‘thema’ kan je de instellingen van je hele dashboard wijzigen en afstemmen op de look en feel van jouw organisatie. Denk bijvoorbeeld aan:

Specifieke font
Brand kleuren
Logo’s
Detailkleuren

Voeg daarnaast ook titels toe om een structuur in je dashboard te scheppen

Ontdek hoe SPARK je kan helpen als digital marketing agency

Stap 7: Rapport delen

Wanneer je met een groep aan stakeholders te maken hebt die op regelmatige basis de resultaten in je dashboard willen opvolgen, is ‘scheduled reports’ een handige instelling om te configureren in Google Data Studio.

Om automatische e-mailbezorging in te stellen richting je stakeholders navigeer je naar ‘delen’ en vervolgens selecteer je ‘e-mailbezorging’.

Geef de ontvangers van je automatische, recurring update in en stel zowel een begintijd als frequentie van herhaaltijd in.

Sla op, en klaar is kees!

Ben je helemaal weg van Google Data Studio? Ga je meteen een marketing dashboard aanmaken? Lees dan hier wat de do’s en de don’ts zijn, en word een dashboard pro!

Marketing Dashboard Design Guidebook

Jouw stappenplan voor een marketing dashboard op maat.

Download Guidebook

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center