Ad Extensions in Google Ads zijn enorm waardevol, maar worden vaak onderschat of simpelweg niet gebruikt.
De reden waarom ze zo waardevol zijn is omdat Ad Extensions toevoegen aan je ads een manier is om gratis meer ruimte in te kopen op de SERP’s van Google.
Ad Extensions zorgen er bovendien voor dat je advertentie compleet wordt en meer informatie aan zoekers op Google kan bieden wat je relevantie kan verhogen.
Google Ads biedt een brede waaier aan mogelijke extensies toe die we hier voor jou op een rij zetten. We gaan dieper in op wat ze doen, wanneer ze werken en waarom je ze mogelijks zou willen gebruiken.
Maar eerst moet je begrijpen hoe ad extensions in het algemeen werken.
Ben je nog een newbe in Search Advertisement? Bekijk dan zeker onze E-book over de basisprincipes van zoekadvertenties.

1. Hoe werken Ad Extensions?
Google Ads kiest welke extensies worden weergegeven op basis van een bepaalde zoekopdracht op Google. Google zit daarmee aan het stuur en zal zelf bepalen welke extensies er wanneer vertoond worden.
Bouw dus elk type extensie uit waarvan je denkt dat het een toegevoegde waarde kan zijn voor je ads of clicks.
Wanneer extensies worden weergegeven
Als je een extensie toevoegt, heb je helaas niet altijd de zekerheid dat deze vertoond zal worden bij je advertentie. Extensies worden enkel bij je advertentie weergegeven wanneer:
→ Wordt verwacht dat de extensie (of de combinatie van extensies) je ad performance verbetert.
→ De positie van uw advertentie en ad ranking hoog genoeg is voor weergave van de extensies. Ad Extensions worden enkel vertoond bij de top ranking ads (meestal alleen de #1).
Hoe maak je ad extensions aan?
Stap 1 – Selecteer de relevante campagne / Ad Group
Stap 2 – Navigeer via de linkerbalk naar ‘Ads & Extensions’
Stap 3 – Via de balk bovenaan selecteer je ‘Extensions’
Stap 4 – Klik op het grote ‘+’-teken om een nieuwe extensie aan te maken.
Stap 5 – Selecteer je gewenste optie volgens het drop-down menu
Stap 6 – Pas je Ad Extension aan naar behoren.
Stap 7 – Voeg toe aan Account / Campagne / Ad Group

2. Soorten Ad Extensions
Er bestaan verschillende soorten Ad Extensions in Google Ads. Ik loop met je mee doorheen de belangrijkste opties… Follow me.
2.1 Sitelink Extensions
Waarom Sitelink Extensions?
→ Grotere ads die meer ruimte opeisen in de SERP
→ Zet bepaalde onderwerpen of benefits in de kijker
→ Biedt de mogelijkheid om naar andere pagina’s te navigeren via een sitelink extensie
Wanneer gebruik je Sitelink Extensions?
→ Sitelinks zijn zowat relevant binnen elk type campagne of voor elke ad group
→ Probeer Sitelinks aan te maken die een zoekopdracht beantwoorden en linken naar relevante pagina’s. Mogelijks maak je hiervoor sitelinks op ad group niveau aan.

2.2 Location Extensions
Waarom Location Extensions?
→ Laat potentiële klanten weten waar ze je kunnen vinden door een Location Extension toe te voegen aan je ad via Google My Business.
→ Koop gratis meer ruimte in op de SERP’s.
→ 40% van alle zoekopdrachten via mobile zijn gelinkt aan het opzoeken van een locatie.
Wanneer gebruik je Location Extensions?
→ Je wilt gebruikers laten weten waar ze je kunnen vinden.

2.3 Call Extensions
Waarom Call Extensions?
→ Geef potentiële klanten de mogelijkheid om meteen contact met je op te nemen via call extensions.
→ Bouw credibiliteit op door een telefoonnummer op te geven waarop je bereikt kan worden.
→ Handig voor zoekers die op hun smartphone zoekopdrachten ingeven in Google.
Wanneer gebruik je Call Extensions?
→ Contact opnames via je ad als conversie meten
→ Je opereert binnen een bepaalde regio of afgebakend gebied.

2.4 Callout Extensions
Waarom Callout Extensions?
→ Gratis extra ruimte in Google.
→ Zet je USP’s in de kijker.
Wanneer gebruik je Callout Extensions?
→ Callout Extensions kan je gebruiken voor elk type campagne.

2.5 Lead Form Extensions
Waarom Lead Form Extensions?
→ Genereer leads rechtstreeks via je advertentie zonder hen eerst naar een landing page te sturen.
→ Maak custom lead forms aan via Google.
Wanneer gebruik je Lead Form Extensions?
→ Je hebt een Privacy Policy op de website.
→ Je hebt lead magnets die je kan gebruiken.

2.6 Structured Snippet Extensions
Waarom Structured Snippet Extensions?
→ Zet bepaalde producten, services of dergelijke in de kijker en laat zoekers weten waar je mee bezig bent.
→ Koop extra ruimte in Google via Structured Snippet Extensions
Wanneer gebruik je Structured Snippet Extensions?
→ Je hebt een duidelijke producten of services, bestemmingen, shows, locaties, …
→ Je wilt deze in de kijker zetten.

2.7 Price Extensions
Waarom Price Extensions?
→ Laat meteen zien hoeveel je producten en/of diensten kosten om de juiste mensen aan te trekken.
→ Vooral relevant als je rechtstreeks producten of productized packages aanbiedt
Wanneer gebruik je Price Extensions?
→ Je bent een e-commerce partij of biedt productized packages aan services aan.
→ Je hebt er geen probleem mee om prijzen transparant mee te delen.

2.8 Promotion Extensions
Waarom Promotion Extensions?
→ Je hebt een product / dienst in de aanbieding
Wanneer gebruik je Promotion Extensions?
→ Je bent een e-commerce partij of biedt productized packages aan services aan.
→ Je doet mee aan speciale gelegenheden zoals Kerstmis, Black Friday, …

2.9 Automated Extensions
Wat zijn Automated Extensions?
→ Automated Ad Extensions worden automatisch toegevoegd wanneer Google denkt daarmee de performance van je advertentie omhoog te duwen.
→ Automated Ad Extensions moeten niet opgezet worden.
Welke Automated Extensions bestaan er?
→ Een heleboel Ad Extensions die je manueel aan kan maken, kan Google ook automatisch genereren.
→ De meest voorkomende zijn; Dynamic Callouts – Dynamic Sitelinks – Dynamic Structured Snippets
Gratis Online Google Ads Training
Leer hoe je snel topposities in search engines als Google krijgt en je vindbaarheid verhoogt via SEA met Google Ads.
