Wie al eens een advertentie op Google Ads heeft aangemaakt, weet dat negative keywords uiterst belangrijk zijn. Zo kun je vermijden dat mensen die houten violen zoeken, naar jouw webpagina over de bloemsoort violen worden gestuurd. In deze blog leggen we uit hoe Google zoekwoorden machted, hoe negatieve keywords van belangrijk kunnen zijn en hoe je deze lijst moet aanmaken.

Ben je nieuw in de Google Ads wereld, lees dan eerst deze blog waar we uitleggen hoe Google Ads werkt.

1. Wat is het belang van Negative Keywords?

Negative Keywords toevoegen aan campagnes is een geweldige manier om de kwaliteit van je account omhoog te duwen. Ze helpen je voorkomen dat je advertenties vertoond worden op zoekopdrachten die buiten de context van je advertentie vallen of gewoonweg irrelevant zijn aan de producten, diensten of het doel waarvoor je adverteert.

Negative Keyword Management vraagt tijd en energie – maar dat is het dubbel en dik waard. Waarom? Hier zijn 3 redenen:

  • Houdt je campagnes en account schoon door waardeloze keywords uit te sluiten
  • Voorkom dat je ads getriggerd worden door irrelevante zoekopdrachten
  • Target dus enkel relevant zoekverkeer en stel de focus in je account keer op keer scherper af

Denk aan de 80/20-regel als je impact wilt maken door het uitsluiten van Negative Keywords. 80% van de irrelevante kosten zal gaan naar 20% van de zoekopdrachten die keywords bevatten die je beter uitsluit als Negative Keywords.

Hoe voeg je Negative Keywords toe?

Navigeer naar ‘Keywords’ in de linker navigatiebalk in Google Ads en ga vervolgens naar het Search Terms Report. Hier zie je op welke zoekopdrachten je advertenties in Google werden getriggerd. Ga hierin op zoek naar keywords die irrelevant zijn voor je business of Google Ads campagnes.

Ofwel maak je een lijst aan in excel of Google Sheets met keywords die irrelevant zijn. Ofwel selecteer je de search query in zijn geheel en sluit je die vervolgens uit als Negative Keyword.

Hoe sluit je keywords uit in Google Ads?
Negative keywords vinden in het search terms report in Google Ads

Ebook: Search Advertising Basics

Search Campagnes in Google Ads uitbouwen met meer succes? Get the basics right first. Download het gratis Ebook hier!

Download Ebook

2. Hoe werken Negative Keywords?

Weten wat Negative Keywords zijn en hoe je ze aanmaakt via welke knoppen, betekent niet dat je steeds op de juiste manier zoekopdrachten of keywords uitsluit.

En met Negative Keywords moet je voorzichtig omgaan, aangezien een fout handeling een enorme impact kan hebben op de performance van je campagne… In de negatieve zin ofcourse.

Net zoals gewone keywords, kan je Negative Keywords uitsluiten als:

  1. Exact Match
  2. Phrase Match
  3. Broad Match

Let’s dig deeper.

1. Broad Matched Negative Keywords

Bij Broad Matched Keywords target je keywords die gematched worden aan een zoekopdracht die de betreffende keywords bevat, zonder dat die per se in dezelfde volgorde als het zinsdeel dat je target voortkomen. Negative Keywords werken op dezelfde manier. Ik geef je een voorbeeld:

Negative Keyword als Broad Match: Tennis Polo

Hoe werken broad matched negative keywords in Google Ads?

Je ads worden bij Broad Matched Negative Keywords enkel vertoond wanneer er enkele (maar niet alle) keywords van je negative keyword query voorkomen in een zoekopdracht.

2. Phrase Matched Negative Keywords

Phrase Matched Keywords zijn iets minder beperkend. Laten we hetzelfde voorbeeld nemen als hiervoor en kijken naar de impact van ‘Tennis Polo’ als Negative Keyword in Phrase Match.

Negative Keyword als Phrase Match: Tennis Polo

Hoe werken negative keywords in phrase match?

3. Exact Matched Negative Keywords

Exact Matched Keywords laten je toe zoekopdrachten uit te sluiten die exact overeenkomen met je negative keyword query. Je ads worden dus niet vertoond enkel en alleen als de zoekopdracht exact overeenkomt met het Negative Keyword dat je toevoegde.

Negative Keyword als Exact Match: Tennis Polo

Hoe werken negative keywords als exact match op Google?

3. Negative Keywords Lists

Als je Google Ad Accounts enkel bestaat uit Exact Matched Keywords, zal je waarschijnlijk weinig succes kennen. Je hebt Phrase en Broad Matched keywords nodig om nieuwe mensen aan te spreken en meer volume op je keywords te laten draaien. Alleen bestaat hierdoor de kans dat je soms op dezelfde keywords adverteert over verschillende campagnes heen.

Laten we kijken naar een voorbeeld.

Stel je dat je een webshop hebt en kerstsokken voor mannen en vrouwen verkoopt.

Zonder zekere zoekwoorden uit te sluiten in je campagnes, zal je ongetwijfeld op een punt komen waar je advertenties voor kerstsokken voor mannen vertoond worden in campagnes voor vrouwen en omgekeerd. Dat zal op zijn beurt zorgen voor hele lage CTR’s op die ads, of irrelevante clicks die, hoe dan ook, je account niet ten goede komen. Lose-lose in plaats van win-win dus.

Om dat te voorkomen heb je Negative Keyword Lists nodig. Daarmee voorkom je dat advertenties voor vrouwen ook vertoond worden op zoekresultaten voor mannen.

Om een Negative Keyword List aan te maken navigeer je via ‘Tools & Settings’ naar ‘Shared Library’ en selecteer je vervolgens ‘Negative Keyword Lists’. Klik vervolgens op het grote blauwe ‘+’-teken om een nieuwe lijst aan te maken waarin je verschillende Negative Keywords kan toevoegen (houd steeds rekening met je Match Type).

Maak lijsten aan voor negative keywords in Google Ads.

4. Negative Keywords Identificeren

Keywords zijn geen zoekopdrachten.

Ik herhaal het nog eens.

Keywords zijn geen zoekopdrachten… Keywords zijn assumpties van wat jij denkt dat iemand op zoekt in Google. Zoekopdrachten zijn de échte, letterlijke, zoekopdrachten die ze ingeven in Google. Dat heeft tot logisch gevolg dat er honderd verschillende mogelijke zoekopdrachten keywords die jij target kunnen triggeren. Dat geeft je 2 mogelijkheden om ofwel:

  • Nieuwe relevante keywords te ontdekken en aan je campagnes toe te voegen.
  • Negative Keywords te vinden die je uit kan sluiten in je campagnes of account.

Daarom is regelmatig je Search Terms Report in Google Ads bezoeken Zo. Flecking. Belangrijk.

Maar hoe identificeer je dan Negative Keywords?

Daar heb je enkele opties voor:

 

  1. Sorteer de zoekopdrachten op alfabetische volgorde en ga lijn per lijn de zoekopdrachten af en stel
    jezelf de vraag: ‘Is dit ding hier relevant voor mijn bedrijf?’ Hoewel dit je zeker op weg helpt, is dat
    niet echt de meest efficiënte manier.
  2. Maak gebruik van filters en sorteringen en kijk naar de volgende zaken:
    • Heeft deze zoekopdracht een CTR% lager dan gemiddeld?
    • Is het Conversie Ratio lager dan gemiddeld?
    • Is de cost-per-conversie hoger dan gemiddeld?
    • Zijn de kosten over het algemeen bij deze zoekopdracht hoog?
    • Is deze zoekopdracht relevant voor mijn ads?

 

Meer weten over Negative Keywords in Google Ads? Download het Ebook Search Basics in Google Ads om alles te weten over Search Advertising op Google.

Gratis Online Google Ads Training

Leer hoe je snel topposities in search engines als Google krijgt en je vindbaarheid verhoogt via SEA met Google Ads.

Naar SPARK Academy

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center