Facebook is een erg uitgebreid platform dat je als marketeer niet alleen een hele hoop aan targetingopties biedt, maar ook erg veel inzichten in je data geeft. Tenminste, als je weet hoe je Facebook Analytics moet gebruiken en waar je naar kijkt.

Je kan Facebook Analytics opdelen in 3 grote delen:

  1. Facebook Insights
  2. Facebook Campaign Analytics
  3. Audience Insights

In deze blogpost neem ik je mee in een deep-dive binnen elk onderdeel. Snorkel bij? Let’s go!

1. Facebook Insights

Facebook Insights is een goede tool om user engagement op je Facebook fan page te tracken. Je gebruikt Facebook Insights om meer inzicht te krijgen in zaken zoals: beste content om te posten, beste tijdstip om te posten, etc.

Om naar de Facebook Insights te gaan moet je allereerst admin van je facebook page zijn. Vanuit je pagina kan je navigeren naar ‘Insights om naar je dashboard te gaan. Dit dashboard geeft je een overzicht van alles wat er gaande is geweest op je pagina de voorbije week.

De 3 belangrijkste metrics waarnaar je kijkt op dit overzicht zijn: Page Likes, Post Reach en Engagement.

Let’s dig deeper…

Leer meer over Facebook Insights en Facebook Analytics

Facebook Insights Rapporten

1. Page Likes

Total Page Likes: Total page likes geeft je inzicht in het totaal aantal vind-ik-leuks op je pagina over tijdsperiode X. Deze tijdsperiode kan je veranderen via de slider bovenaan om de evolutie in cijfers te zien binnen de gevraagde tijdsperiode.

Wat staat er in het Page Likes rapport van Facebook Insights

Net Likes: Geeft je een netto-overzicht weer van je pagina vind-ik-leuks. Of simpelweg: Nieuwe likes – unlikes. Je krijgt ook inzicht waar je nieuwe likes vandaan komen: paid of organische content.

Where these likes happened: Geeft je inzicht in waar je likes vandaan komen. Mogelijkheden zijn onder anderen: Rechtstreeks via je pagina, onder suggested pages, via zoekresultaten op fb, …

2. Post Reach

Post reach: Geeft je inzicht in het aantal mensen die je bereikt hebt op Facebook.

En als je nog steeds niet gelooft dat Facebook organisch bereik dichtknijpt, zal dit overzicht je waarschijnlijk snel van gedachten doen veranderen.

Reactions, comments, shares and more: Hoeveel positieve engagement is er op je fb-page?

Hieronder wordt de opsplitsing nog eens gemaakt per emoji waarmee gebruikers kunnen reageren: like, wow, sad, heart, haha, angry.

Wat staat er in het Post Reach rapport van Facebook Insights

Hide, report as spam and unlikes: Hoeveel negatieve engagement is er op je fb-page?

Total reach: Het totaal aantal mensen die enige vorm van activiteit op je pagina hebben gezien.

SPARK Pro Tip:  Wanneer je een piek ziet in de grafieken, kan je die specifieke tijdsperiode selecteren om in te zoomen op welke data je bereik het hoogst lag. Zo kan je die data linken aan posts en ontdekken welke het best presteren.

3. Posts

Deze sectie is onderverdeeld in 3 delen:

When your fans are online: Toont je op welke tijdstippen de likers van je fb-pagina online zijn – en dus op welk tijdstip je het best content pusht.

Post types: Hoe succesvol zijn je verschillende posts geweest obv gemiddeld bereik en gemiddeld engagement.

Top posts from Pages you watch: Geeft je inzicht in de top posts van pagina’s die je volgt. Handig voor als je wilt weten welke posts van je concurrenten het goed doen.

Ontdek welke content op je facebook pagina goed werkt in facebook insights

4. People

Dit rapport geeft je meer inzicht in de gebruikers van facebook op je pagina door te kijken naar 4 verschillende zaken:

Your Fans & Followers: Demografische data over personen die je pagina leuk vinden en volgen.

People Reached: Statistieken over de mensen die je pagina gezien hebben.

People Engaged: Personen die positief met je pagina engaged hebben.

Krijg inzicht in je doelgroep via facebook insights

2. Facebook Ad Campaign Analytics

Facebook Ad Campaign Analytics bekijk je via de Facebook Business Manager.

Maar vooraleer we dieper ingaan op de manier waarop je naar campagneresultaten kijkt in je ads manager geef ik je graag nog enkele tips op voorhand mee:


Bedenk voor jezelf een soort van naming convention voor je campagnes, ad sets en ads die meteen duidelijk maakt waarover het gaat en je toelaat makkelijk te filteren. Het mag niet de bedoeling zijn dat je moet doorklikken op campagnes om te ontdekken waarover het gaat…

Bereken voor jezelf een duidelijke conversiewaarde per doel om ofwel conceptuele of harde ROI te meten op je ad spend in Facebook. De enige reden waarom je geld uitgeeft in Facebook is in de hoop er iets uit te halen waarschijnlijk, toch?

Maak gebruik van de mogelijkheid om kolommen aan te passen via ‘customize columns’.

 

Laten we kijken naar de manier waarop je campagneresultaten bekijkt binnen Facebook.

Een eerste belangrijke vraag die je jezelf stelt is: wat is de doelstelling van mijn campagne? Deze vraag zal bepalen met welke bril je naar campagneresultaten kijkt, en wat er belangrijk voor je is. Bovendien heeft deze vraag automatisch tot gevolg dat het logisch wordt om enkel campagnes vergelijken ten opzichte van elkaar als ze dezelfde doelstelling hebben.

Als tweede is het belangrijk te weten dat je de kolommen kan aanpassen om antwoorden op je vragen te vinden vanuit je data. Standaard staan je kolommen ingesteld op ‘Performance’. Aanpassen doe je via de knop rechtsboven.

Laten we kijken naar de belangrijkste mogelijkheden…

Facebook Campaign Analytics

Facebook data over campagnes

1. Performance (default): Geeft je inzicht in de volgende metrics:

Results: Het aantal behaalde resultaten – afhankelijk van je ingestelde doelstelling per campagne.
Reach: Het aantal bereikte mensen met je campagne.
Impressions: Het aantal vertoningen van advertenties in je campagne.
Budget: Het budget dat je hebt ingepland voor je campagne (looptijd vs. dagelijks)
Ad Spend: Het bedrag dat je hebt uitgegeven per campagne
Cost per Result: Het bedrag dat je gemiddeld uitgeeft om je gewenste resultaat te behalen (afhankelijk van je goal).
Unique link clicks: Het aantal mensen die op een link in je ads geklikten – weg van of naar facebook zelf.

Welke metrics zie je in Facebook Analytics Performance

2. Engagement: Geeft je inzicht in de volgende metrics:

Post Reactions: Het aantal reacties op je advertenties. Dit gaat om de emoji’s like, wow, haha, sad, angry.
Post Comments: Het aantal reacties op je ads in de vorm van een comment.
Post Saves: Het aantal keer ads in je campagne werden opgeslagen door gebruikers.
Post Shares: Het aantal keer je ads werden gedeeld door gebruikers.
Page Likes: Het aantal vind-ik-leuks via ads in je campagne.
CPC (cost per link click): Hoeveel je gemiddeld betaalt voor een klik op je advertentie (weg van of naar facebook).

Hoe krijg je inzicht in de engagement op je facebook ads?

3. Performance & Clicks: Geeft je inzicht in de volgende metrics:

CPM: Hoeveel je gemiddeld betaalt per 1.000 impressies in je campagne.
Link Clicks: Het aantal keer dat er op een link in je ads werd geklikt – weg van of naar facebook zelf.
CPC (link): Hoeveel je gemiddeld betaalt per link click.
CTR (link): Je gemiddelde doorklikratio obv klikken op links voor een campagne (link clicks / impressions).
Clicks (All): Het totale aantal clicks op je ads – eender waar.
CPC (All): Hoeveel je gemiddeld betaalt op basis van alle clicks.
CTR (All): Je gemiddelde doorklikratio obv alle klikken op ads in een campagne (all clicks / impressions).
Unique link clicks: Het aantal mensen die op een link in je ads geklikten – weg van of naar facebook zelf.

Krijg inzicht in campaign performance van je facebook campagnes

Opmerking

Het verschil tussen link clicks en all clicks is niet altijd even duidelijk. Ook de vage uitleg die Facebook errond geeft maakt je ook niet altijd wijzer.

De vraag die je jezelf moet stellen is: wat is het belangrijkste: een click op een link vs eender waar op mijn ad?

Hopelijk vind je een klik op je link belangrijker en is dit vervolgens de metric waar je meer belang aan hecht, zowel naar CTR als CPC toe.

Voor meer info:
Understand the difference between “clicks (all)” and “link clicks”

4. Customise Columns: Haal meer inzichten uit je data:

De standaard kolommen helpen je al een stuk op weg, maar laten toch niet altijd zien wat je echt te weten wilt komen. Denk aan zaken zoals: Wat converteert er? Wat is mijn (conceptuele) ROI? …

Om op dat type vragen antwoorden te vinden, gaan we de kolommen per rapport op campagneniveau verder toespitsen.

Brand Awareness & Interest Metrics (belangrijk voor SEE-campagnes)

Campaign Name: Je wilt uiteraard weten naar welke campagnes je kijkt.
Delivery: Kijk je naar de campagnes die actief of gepauzeerd zijn?
Budget: Wat is je budget per dag of voor de hele campagne? Heeft invloed op je ad spend – uiteraard.
Amount Spent: Hoeveel € heb je uitgegeven per campagne? Naar waar gaan de meeste kosten?
Results: Het aantal resultaten dat je haalde uit je campagne – afhankelijk per doel.
Cost per Result: Hoeveel je gemiddeld betaalt per behaald resultaat.
Reach: Het aantal bereikte mensen per campagne.
Impressions: Het aantal keren dat je ads vertoond werden per campagne.
Frequency: Het aantal keer een persoon gemiddeld een ad van jou te zien krijgt. (not too much)
CPM: Hoeveel je betaalt per 1.000 impressies.
Link Clicks: Hoeveel je betaalt per link click
CTR % (links): Doorklikratio voor klikken op links – hoe interessant zijn je ads? Spreken ze aan?
CPC (links): Hoeveel betaal je gemiddeld per link click?
Est. Ad Recall Lift %: Het geschatte % van mensen die zich je ad herinneren na vertoning.
Cost per Est. Ad Recall Lift: De kost om herinnerd te blijven door mensen die je ad zagen.

 

Campaign Performance Metrics (belangrijk voor THINK- & DO-campagnes)

Campaign Name: Je wilt uiteraard weten naar welke campagnes je kijkt.
Delivery: Kijk je naar de campagnes die actief of gepauzeerd zijn?
Budget: Wat is je budget per dag of voor de hele campagne? Heeft invloed op je ad spend – uiteraard.
Amount Spent: Hoeveel € heb je uitgegeven per campagne? Naar waar gaan de meeste kosten?
Results: Het aantal resultaten dat je haalde uit je campagne – afhankelijk per doel.
Cost per Result: Hoeveel je gemiddeld betaalt per behaald resultaat.
Reach: Het aantal bereikte mensen per campagne.
Impressions: Het aantal keren dat je ads vertoond werden per campagne.
Link Clicks: Hoeveel je betaalt per link click
CTR % (links): Doorklikratio voor klikken op links – hoe interessant zijn je ads? Spreken ze aan?
CPC (links): Hoeveel betaal je gemiddeld per link click?
Leads: Hoeveel leads krijg je binnen per campagne? (berekend volgens je events)
Leads (form): Hoeveel leads krijg je binnen per campagne via lead gen ads?
Contacts: Hoeveel contact-opnames krijg je binnen per campagne? (berekend volgens je events)
Conversions: Selecteer de conversies die je wilt meten. Totaal vs Conversie-specifiek.
Landing Page Views: Hoeveel mensen landen op je landing page via een ad?

Campaign Engagement Metrics (belangrijk voor SEE, THINK- & DO-campagnes)

Campaign Name: Je wilt uiteraard weten naar welke campagnes je kijkt.
Delivery: Kijk je naar de campagnes die actief of gepauzeerd zijn?
Budget: Wat is je budget per dag of voor de hele campagne? Heeft invloed op je ad spend – uiteraard.
Amount Spent: Hoeveel € heb je uitgegeven per campagne? Naar waar gaan de meeste kosten?
Results: Het aantal resultaten dat je haalde uit je campagne – afhankelijk per doel.
Cost per Result: Hoeveel je gemiddeld betaalt per behaald resultaat.
Reach: Het aantal bereikte mensen per campagne.
Impressions: Het aantal keren dat je ads vertoond werden per campagne.
Link Clicks: Hoeveel je betaalt per link click.
CTR % (links): Doorklikratio voor klikken op links – hoe interessant zijn je ads? Spreken ze aan?
Page Engagement: Het totaal aantal interacties van gebruikers met je ads of je fb-page.
Cost per Page Engagement: Je gemiddelde kost per engagement.
Post engagement: Het totaal aantal interacties van gebruikers met je ads.
Cost per Post Engagement: Je gemiddelde kost per post engagement.
Content Views: Het aantal keren dat er interessante content op je website bekeken werd (volgens events)
Event-specifiek: Bijvoorbeeld de conversie “Blog reads”

Het campagne-niveau is het hoogste level waarop je ad campaign resultaten kan analyseren en/of vergelijken ten opzichte van elkaar.

En net zoals je enkel écht campagnes met dezelfde doelstelling ten opzichte van elkaar kan vergelijken, vergelijk je enkel ads sets binnen eenzelfde campagnes ten opzichte van elkaar.

Let’s dig deeper….

Facebook Ad Set Analytics

Nu is het kwestie om de standaard kolommen en custom columns toe te passen op de ad sets binnen specifieke campagnes (bv. Brand Awareness columns op ad sets binnen brand awareness campagnes).

Uiteraard mag je ook kijken naar Performance binnen brand awareness campagnes en vice versa, maar houd altijd het doel van je campagne in het achterhoofd vooraleer je oordeelt over goed of slecht.

Enkele conclusies over bovenstaande ad sets in de campagne [SEE] – Brand Awareness – Facebook:

Content rond Topic 3 – Inbound Marketing doet het over het algemeen het best. Haalt de meeste results tegen een lagere ad spend – wat als gevolg de laagste cost per result heeft.

Content rond Marketing Analytics genereert duidelijk het meeste bereik en heeft dus een groter draagvlak dan Sales Enablement en Inbound Marketing.

Hoewel content rond Marketing Analytics meer klikken genereert, heeft Inbound Marketing een iets beter ratio. Maar niets significant.

Bij Sales Enablement content is het 2x duurder om mensen naar de website te trekken dan bij de andere topics. Misschien hier geen prioriteit van maken.

Facebook Ad Analytics

Wanneer je ads analyseert heb je de mogelijkheid om ze te analyseren over je gehele campagne heen OF binnen één ad set. Afhankelijk van je situatie en context zal de ene keuze logischer zijn dan de andere, maar beiden doen kan nooit kwaad.

Hoe analyseer je advertenties in facebook campagnes?

Enkele conclusies over bovenstaande ads in de campagne “[SEE] – Brand Awareness – Facebook” binnen de Ad Set “Topic 2 – Marketing Analytics”

Ad03 – UTM Tagging genereert de meeste impressies en heeft het grootste bereik.

Ad03 en Ad01 trekken 80% van de kosten naar zich toe, maar hebben ook een CPC die zo 2x hoger ligt dan bij de rest. Alleen kijken we hier naar een Brand Awareness campagne waar visibiliteit belangrijker is dan engagement of clicks. Beide Ads hebben de laagste CPM – dus da’s goed.

Ad02 – 10 Filters lijkt weinig bereik en impressies te genereren. Hoe komt dit? Zoom dieper in op Ad Relevance Score, etc.

3. Facebook Audience Insights

Gebruik Audience Insights op Facebook om de targeting in je campagnes beter af te stemmen op je daadwerkelijke doelgroepen. Audience Insights bevat een ton aan data over gebruikers wat jou als marketeer helpt om je targeting beter af te stellen over de looptijd van je campagnes heen. Je krijgt onder andere een beter begrip van:

Het type content dat je aan jouw doelgroep op Facebook kan tonen.

De eigenschappen van je volgers en likers op Facebook zoals; leeftijd, geslacht, job functies, etc.

Ik leg je Facebook Audience Insights uit in 4 stappen… Join me!

 

Stap 1 – Kies het audience waar je inzichten uit wilt halen

Kies of je insights wilt halen uit data van alle gebruikers op Facebook vs. gebruikers die geconnecteerd zijn met je fb-page.

Ontdek facebook audience insights in 4 stappen

Aangezien dit onderdeel over Audience Insights in het algemeen gaat, ga ik verder met ‘Everyone on Facebook’.
Vanaf dan is het tijd om je audience op te bouwen in stap 2.

Stap 2 – Bouw je audience op adhv demografische gegevens

Audience Insights is opgedeeld in 2 delen. Links selecteer je de eigenschappen waarop je jouw doelgroep wilt targeten. Rechts verschijnen de bijhorende statistieken in de vorm van grafieken.

Location

Staat standaard ingesteld op USA, maar kan veranderd worden door nieuwe landen te includen / excluden.

Age & Gender

Insights in age en gender zijn enkel beschikbaar voor gebruiker boven 18 jaar. Als je geen enkel idee hebt over de leeftijd en het geslacht van je doelgroep – laat dit dan gewoon staan zoals standaard is ingesteld.

Demografische gegevens over je doelgroep op facebook

Interests

Aaah… This is where the fun begins. Via een drop-down menu kan je jouw doelgroep verfijnen aan de hand van hun interessegebieden.

Bijvoorbeeld: Neem alle mensen tussen 21-35. Voeg Google Analytics als interesse toe en je ziet de verhouding tussen mannen en vrouwen in je doelgroep sterk overkantelen naar mannen die nu 73% van je doelgroep uitmaken.


Advanced

Via Advanced kan je jouw doelgroep nog verder verfijnen door te kijken naar job titles, opleiding, etc.

 

Stap 3 – Ontdekken wat je doelgroep leuk vindt

Top Categories

Onder top categories kan je de algemene interesses van je geselecteerde doelgroep terugvinden. Het is niet altijd gezegd dat dit een meerwaarde is voor je content of ad efforts – maar het kan.

Page Likes

Onder Page Likes zie je met welke pagina’s mensen in je doelgroep een connectie hebben. Facebook maakt hierbij een onderscheid tussen ‘Relevance’ en ‘Affinity’.

  1. Relevance: Pagina’s die het meest relevant lijken voor je doelgroep
    op basis van page size, affiniteit, etc.
  2. Affinity: Hoe waarschijnlijk het is dat iemand uit je doelgroep de
    pagina leuk vindt tov iedereen op fb.
Ontdek wat je doelgroep leuk vindt op Facebook.

Stap 4 – Ontdekken waar je doelgroep zit

Locations: Filter op top steden – top landen – top languages


Activity: Onder Activity zie je welke acties je doelgroep het meeste onderneemt op Facebook. Target je likers, sharers, of commenters? Bovendien zie je ook via welk apparaat ze het meest naar Facebook surfen.

Gratis Online Social Media Training

Leer hoe je jouw naamsbekendheid verhoogt en nieuwe mensen uit je doelgroep aanspreekt via social media marketing.

Naar SPARK Academy

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center