Video content wordt steeds populairder. Eigenlijk zou het gewoon rotsvast een onderdeel moeten zijn van je marketing strategie. Op andere platformen social Facebook en Linkedin zie je ongetwijfeld steeds meer video content opduiken. Waarom zou je dan niet op YouTube inzetten?

Aangezien YouTube een video-platform is waarmee je tegenwoordig ook historische zoekopdrachten van gebruikers op Google kunt targeten, kan jij bovendien laserscherp je doelgroep bereiken.

En zoals je waarschijnlijk ook al hebt gemerkt, is YouTube op deze moment nog een stukje minder crowded als adverteren op Google zelf… Dus wachten doe je best niet te lang.

YouTube Ad Formats

YouTube kent drie grote categorieën aan ad formats die elks op zich weer onderverdeeld kunnen worden in verschillende typen ads. En zoals elk voordeel heb z’n nadeel, heeft ook elk format dat ook.

Ad Formats voor YouTube zijn:

  • TrueView Ads
  • Non-skippable Video Ads
  • Bumper Ads

Let’s dig deeper…

1. TrueView Ads

TrueView Ads zijn de advertenties die voorafgaan aan een video op YouTube. Het is een geweldige optie voor elk groentje binnen YouTube Advertising.

Waarom? Hier zijn enkele redenen:

  1. TrueView Ads spelen zich af voor de video en capteren dus meteen de aandacht.
  2. Ze gaan gepaard met een banner rechts van de video advertentie
  3. Ze zijn ideaal om How-to’s, testimonials, demo’s, etc. te showcasen
  4. Low-risk: je betaalt enkel als:

    De video 30 seconden of langer (of einde) bereikt
    Iemand doorklikt op je CTA 
Ontdek alles over TrueView Ads op YouTube in deze blog.

Er bestaan 2 soorten TrueView Ads:

1. In-Stream Ads

In-Stream Ads worden afgespeeld op YouTube, of op partnersites uit het GDN en apps.

In-Stream Ads kunnen tot 3 minuten duren, maar de aangeraden duurtijd is 30 seconden. En zoals op de vorige pagina gezegd werd, gaan ze gepaard met een banner en CTA rechts van de video die rechtstreeks naar je website leidt.

2. Discovery ads

Discovery Ads zijn zo’n beetje als display ads. Ze werken als banner, maar worden getoond op de YouTube homepage als video die je kan bekijken.

Waarom TrueView Ads?

TrueView Ads zijn een goede oplossing binnen YouTube Advertising voor een groot bereik te genereren op je ads. Als nichespeler, daarentegen, is het mogelijks minder interessant.

Daarnaast geven TrueView Ads je de mogelijkheid om een CTA, ad copy en een banner aan je ad toe te voegen. Maar het belangrijkst van al: TrueView Ads zijn een uitstekend format om via video een verhaal aan je prospects te vertellen.

Voorwaarde daarvoor is wel dat je advertentie overtuigend genoeg moet zijn om niet overgeslagen te worden. 🙂

De Ultieme Introductie tot YouTube Advertising

Video Marketing wordt steeds belangrijk. Ontdek de basics achter YouTube Advertising in deze handige gids.

Download Ebook

2. Non-Skippable Ads

Je wordt er hoogstwaarschijnlijk zelf ambetant van… Je wilt een video op YouTube bekijken, en moet je eens raden: Is er toch wel een of andere ambetante marketeer die jou getarget heeft met een video ad die je niet eens kan overslaan.

Met Non-Skippable Ads op YouTube kan jij die marketeer zijn. Leuk, toch? 🙂

Er bestaan twee soorten Non-Skippable Ads op YouTube.

Pre-roll Ads: Non-skippable ads voorafgaand aan de video.

Mid-roll Ads: Non-skippable ads in het midden van een video die 10 minuten of langer duurt.

Aangezien non-skippable ads snel als vervelend ervaren kunnen worden, zoals de kerel hier rechts, geef ik je graag enkele tips mee om dat te voorkomen…

1. Vertel een dieper en genuanceerd verhaal: Als je mensen dan toch wilt dwingen om naar jou te luisteren, zorg er dan voor dat het de moeite waard is. Toon de mensen diepgang in je verhaal in plaats van wollige zaken te vertellen.

2. Maak geen lege beloftes: Video kan een overtuigende content format zijn, maar let op dat je geen beloftes maakt die je toch niet kan nakomen.

3. Gebruik een frequency cap: Toon je doelgroep niet dezelfde ads 80x per dag. Zo vinden ze je alleen maar rete-irritant in plaats van super interessant… Zeker als je hen dwingt naar jou te kijken.

4.Ken je doelgroep en je markt: Maak een profiel op van je personas en probeer hen op een diep level te begrijpen. Wat voor content willen ze zien? Wat willen ze absoluut niet zien? Hoe zorg je ervoor dat het kijken van je ad een mogelijke meerwaarde is geweest in hun dag?

3. Bumper Ads

Bumper Ads zijn een aangenamere versie van Non-skippable Ads op YouTube, omdat ze pas afspelen na de video en maximaal 6 seconden duren. Voor dit type ads betaal je per 1.000 impressies (CPM).

Aangezien bumper ads standaard maar kort van duur mogen zijn, kunnen ze uitstekend ingezet worden met targeting specifiek voor mobiel.

Pro Tip

Google houdt een leaderboard bij met de top 20 bumper ads die het best presteren qua views, click-through rate, en user creative ratings.

Bekijk hier de top 20.

Alles wat je moet weten over bumper ads op YouTube

YouTube Ad Campaign bouwen

Stap 1: Campagne aanmaken

Ga naar Google Ads en maak een nieuwe campagne aan.

Selecteer ‘Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel’

Kies ‘Video’ als campagnetype.

Kies vervolgens een logisch subtype voor je campagne. Mogelijkheden zijn:

  • Custom Video Campagne
  • InStream die niet kan worden overgeslagen
  • OutStream
  • Conversies Genereren
  • Advertentiereeks
  • Shopping

Stap 2: Campagne instellingen configureren

Geef je campagne een gestructureerde naam volgens de naming convention die je hanteert.

Kies een logische biedstrategie voor de doelstelling van je campagne. De mogelijkheden zullen afhangen van je campagne subtype, maar hier zijn de belangrijkste:

1. Maximum CPV: Met ‘Maximum CPV’ (kosten per weergave) stel je het hoogste bedrag in dat
je bereid bent te betalen telkens wanneer je advertentie wordt bekeken. Max. CPV is de standaardmethode voor het instellen van het bedrag dat je moet betalen voor je TrueView-videoadvertenties (wanneer deze worden gemaakt met Google Ads). Met CPV-biedingen betaal je voor videoweergaven en andere video-interacties (zoals klikken op overlays met call-to-actions, kaarten en begeleidende banners), afhankelijk van wat als eerste gebeurt.

2. Maximum CPM: Met Doel-CPM (kosten per 1.000 vertoningen) stel je het gemiddelde
bedrag in dat je maximaal bereid bent te betalen per duizend vertoningen
van je advertentie.

Stel een dagelijks of totaalbudget in voor je campagne.

Kies de juiste netwerken waarop je wilt verschijnen.

Talen: Kies talen relevant aan je targeting en doelgroep voor je campagne.

Locaties: Kies locaties relevant aan je targeting en doelgroep voor je campagne.

Hoe bouw je een YouTube campagne op?

Selecteer het voorraadtype volgens de content die geschikt is voor jouw bedrijf en advertenties.

  • Uitgebreide voorraad: Sluit extreem gevoelige content uit, bijvoorbeeld: Buitensporig grof taalgebruik, expliciete seksuele content en naaktheid, extreem geweld en ernstig letsel verschijnen.

 

  • Standaardvoorraad: Dezelfde uitsluitingen als Uitgebreid en sluit bijvoorbeeld ook het volgende uit: Herhaaldelijk zeer grof taalgebruik, zeer seksueel getinte content en discussies over seks, geweld, echt of gedramatiseerd.

 

  • Beperkte voorraad: Dezelfde uitsluitingen als Uitgebreid en Standaard en sluit bijvoorbeeld ook het volgende uit: Grof taalgebruik en enigszins seksueel suggestieve content.
Hoe bouw je een YouTube advertentie campagne op?

Verdere uitsluitingen: Selecteer verdere opties om irrelevante content categorieën uit te sluiten.

Aanvullende instellingen: configureer additionele instellingen voor zaken zoals

  • Conversie-instellingen
  • Frequency Caps
  • Apparaten
  • Schema voor uur van de dag en dagen van de week

Voilà, dat waren je campagne-instellingen. Tijd om een niveau dieper te gaan richting je Ad Groups in stap 3…

Om Ad Groups juist in te stellen, houd je steeds je buyer personas en je ideale klantenprofiel in het achterhoofd.

Stap 3: Ad Groups aanmaken

Geef je ad groups een duidelijke naam

Selecteer relevante demografische aspecten van je doelgroep

Selecteer je eigen doelgroepen (affiniteitsdoelgroepen / Remarketing) of volg ideeën en categorieën van Google

Verfijn je doelgroep verder op basis van bepaalde keywords indien je daar zicht op hebt

Selecteer relevante onderwerpen als je jouw doelgroep op andere manieren niet verfijnd genoeg krijgt.

Kies specifieke plaatsingen zoals YouTube-kanalen en / of video’s en meer waarop je wilt dat je video ads in deze ad group verschijnen.

Stel je bod in.

Ad Groups instellen bij YouTube Advertising

Stap 4: Ads aanmaken

Advertenties instellen is mega simpel. Je hoeft enkel maar de link naar je YouTube-video in te geven en vervolgens een paar settings in te stellen waaronder:

  • Je advertentie-indeling
  • Je landingspagina
  • Een Call-to-Action

Et voilà! That’s it. Je hebt zonet je eerste campagne voor YouTube gebouwd en bent helemaal klaar om te lanceren.

Wil je toch nog iets meer diepgang krijgen in YouTube Advertising? Bekijk dan zeker onze Ultieme Introductie tot YouTube Advertising.

De Ultieme Introductie tot YouTube Advertising

Video Marketing wordt steeds belangrijk. Ontdek de basics achter YouTube Advertising in deze handige gids.

Download Ebook

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center