Met Linkedin Analytics kijken we naar de verschillende manieren waarop je insights uit campagneresultaten en organische efforts kan halen.

Deze post focus zich op de twee grootste onderdelen:

  1. Linkedin Insights
  2. Campaign Analytics

Open een Red Bull. We vliegen erin.

1. LinkedIn Insights gebruiken

Linkedin Insights is een goede tool om user engagement op je Linkedin Company Page te tracken. De tool is wel enkel beschikbaar voor admins van je Linkedin Company Page. Dus enkel zij die toegang hebben gekregen tot je Linkedin Company Page, kunnen van Linkedin Insights gebruik maken.

Linkedin Insights gebruik je om meer inzicht te krijgen in zaken zoals: beste content om te posten, bezoeken aan je Company Page en wie je volgers zijn.

Ga naar je LinkedIn Company Page en klik op ‘Statistieken om naar je dashboard te gaan. Let wel: dit kan enkel via de beheerdersweergave van je LinkedIn page.

Hoe ga je naar LinkedIn Insights

1.2 LinkedIn Insights rapporten

LinkedIn Insights geeft je inzichten in data over je company page op LinkedIn en is onderverdeeld in 3 rapporten:

  1. Bezoekers
  2. Updates
  3. Volgers

Let’s dig deeper.

1. Bezoekers

Het bezoekers-rapport bestaat uit twee onderdelen:

– Statistieken over bezoekers

– Demografische gegevens over bezoekers

Statistieken over bezoekers

Zoals de titel zegt geeft dit rapport je inzicht in enkele statistieken over je bezoekers. Hoofdzakelijk kan je filteren op de pagina’s die op je LinkedIn Company Page bekeken zijn geweest. Dit geef je vervolgens weer volgens ofwel ‘paginaweergaven’ of ‘unieke bezoekers’. Vergeet niet je gewenste date range te selecteren.

Demografische gegevens over bezoekers

Dit rapport geeft je de belangrijkste demografische gegevens over je bezoekers mee. Je kan hierbij sorteren of filteren op:

  • Functie
  • Locatie
  • Senioriteitsniveau
  • Bedrijfstak
  • Bedrijfsgrootte

2. Updates

Het updates-rapport bestaat uit twee onderdelen:

– Statistieken over updates
– Interacties met updates

Statistieken over updates

Deze grafiek geeft je een algemeen beeld op de algemene statistieken mbt updates op je LinkedIn Company Page (paid & organic).

Je kan kiezen om te kijken naar: weergaven – unieke weergaven – klikken – markeringen als interessant – comments – shares – interactie %

Interacties met updates

Deze tabel somt alle content op je pagina op en geeft inzicht in key metrics zoals:

  • (Video)Weergaven
  • Klikken
  • CTR %
  • Reacties
  • Commentaren
Deze grafiek geeft je een algemeen beeld op de algemene statistieken mbt updates op je LinkedIn Company Page (paid & organic).
Deze tabel somt alle content op je pagina op en geeft inzicht in key metrics.

3. Volgers

Het volgers-rapport bestaat uit drie onderdelen:

  • Gegevens over volgers
  • Demografische gegevens van volgers
  • Bedrijven om in de gaten te houden

Gegevens over volgers

Deze grafiek toont je hoeveel volgers je LinkedIn Company Page bijkreeg gedurende je geselecteerde time period.

Demografische gegevens over volgers

Deze grafiek toont je de belangrijkste demografische gegevens over je volgers op basis van:

Locatie – Functie – Senioriteitsniveau – Bedrijfstak – Bedrijfsgrootte

Bedrijven om in de gaten te houden

Deze tabel toont je andere LinkedIn Company Pages die vergelijkbaar zijn met die van jou die mogelijks interessant zijn om in de gaten te houden. Krijg inzicht in:

  • Het totale aantal volgers van de pagina
  • Hoeveel nieuwe volgers ze bijkrijgen
  • Hoeveel posts ze plaatsten
  • En wat het interactie% is voor deze pagina.

2. LinkedIn Campaign Analytics

Linkedin Ad Campaign Analytics bekijk je via de Linkedin Campaign Manager.

Maar vooraleer we dieper ingaan op de manier waarop je naar campagneresultaten kijkt in je ads manager geef ik je graag nog twee tips op voorhand mee:

– Bedenk voor jezelf een soort van naming convention voor je campagnes, ad sets en ads die meteen duidelijk maakt waarover het gaat en je toelaat makkelijk te filteren. Het mag niet de bedoeling zijn dat je moet doorklikken op campagnes om te ontdekken waarover het gaat…

– Bereken voor jezelf een duidelijke conversiewaarde per doel om ofwel conceptuele of harde ROI te meten op je ad spend in LinkedIn. De enige reden waarom je geld uitgeeft in LinkedIn is in de hoop er iets uit te halen waarschijnlijk, toch?

2.1 Ad Campaign Analytics

Laten we kijken naar de manier waarop je campagneresultaten bekijkt binnen Linkedin.

Een eerste belangrijke vraag die je jezelf stelt is: wat is de doelstelling van mijn campagne? Deze vraag zal bepalen met welke bril je naar campagneresultaten kijkt, en wat er belangrijk voor je is. Bovendien heeft deze vraag automatisch tot gevolg dat het logisch wordt om enkel campagnes vergelijken ten opzichte van elkaar als ze dezelfde doelstelling hebben.

Als tweede is het belangrijk te weten dat je de kolommen kan aanpassen om antwoorden op je vragen te vinden vanuit je data. Standaard staan je kolommen ingesteld op ‘Prestaties’. Aanpassen doe je via de knop rechtsboven.

Laten we kijken naar de belangrijkste mogelijkheden…

1. Prestaties (default): Geeft je inzicht in de volgende metrics:

  • Besteed: Het bedrag dat je hebt uitgegeven per campagne
  • Belangrijke resultaten: Het aantal behaalde resultaten obv je campagnedoelstelling
  • Kost per resultaat: Het bedrag dat je gemiddeld uitgeeft om je gewenste resultaat te behalen (afhankelijk van je goal).
  • Weergaven: Het aantal vertoningen van advertenties in je campagne.
  • Klikken: Het aantal keer dat op je ads is geklikt
  • CTR%: click-through-rate
  • Gem. CPM: Hoeveel je gemiddeld betaalt voor 1.000 impressies
  • Gem. CPC: Hoeveel je gemiddeld betaalt voor een klik
  • Conversies: Hoeveel conversies komen er voort uit je campagne?
  • Kost per Conversie: Hoeveel je gemiddeld betaalt voor één conversie
  • Leads: Hoeveel leads komen er rechtstreeks voort uit je campagne (via lead forms)
  • Kost per lead: Hoeveel je gemiddeld betaalt voor 1 lead via lead forms

 

2. Interactie: Geeft je bijkomend inzicht in de volgende metrics:

  • Reacties: Het aantal reacties op je advertenties. Dit gaat om de emoji’s like, claps, geweldig, …
  • Comments: Het aantal reacties op je ads in de vorm van een comment.
  • Gedeeld: Het aantal keer je ads werden gedeeld door gebruikers.
  • Gevolgd: Het aantal volgers dat elke campagne je opbracht
  • Klikken naar bestemmingspagina: Het aantal keer dat mensen doorklikken naar je landing page.
  • Totale interacties: Totale engagement met je ads

 

3. Conversies en leads: Geeft je inzicht in de volgende metrics:

  • Conversies: Het aantal conversies dat voortkomen uit een campagne (Think & Do-campagnes)
  • Klikconversies: Aantal conversies dat voortkomen uit een klik op een ad
  • Weergaveconversies: Aantal conversies dat voortkomen uit de weergave van een ad.
  • Conversieratio %: Aantal conversies / aantal klikken – hoeveel % van de klikken converteert er?
  • Kost per Conversie: Hoeveel kost een conversie je gemiddeld?
  • Totale conversiewaarde: Wat is je totale ‘opbrengst’ uit conversies?
  • ROAS: conversiewaarde / besteed bedrag = ROI (conceptueel)


4. Gesponsorde InMails:

  • Verzonden: Het aantal verzonden InMails via paid campagnes
  • Geopend: Het aantal paid InMails dat geopend werden
  • Klikken: Totaal aantal klikken op of in je InMail
  • Klikken op knop: Klikken specifiek op een button of cta in je InMail
  • Klikken op banner: Klikken specifiek op een banner in je InMail
  • Klikken op link: Klikken specifiek op een link in je InMail
  • Open rate: geopenden / verzonden InMails
  • Kosten per verzonden: Hoeveel het je gemiddeld kost om één InMail te verzenden
  • Kosten per geopend: Hoeveel het je gemiddeld kost om één InMail geopend te krijgen door je audience.

 

5. Video Ads: Geeft je inzicht in de volgende metrics:

  • Weergaven: Het aantal weergaven van je video – ongeacht de kijkduur)
  • Weergavefrequentie: Aantal keer bekeken / aantal keer getoond (%)
  • Kosten per weergave: Hoeveel je gemiddeld betaalde per weergave van je video
  • x% Bekeken: Hoeveel gebruiker bekeken 25% – 50% – 75% en 100% van je video
  • Voltooiings%: Aantal volledige weergaven / Totaal aantal weergaven

Opmerking

Uiteraard kan het type metrics waar je naar wilt kijken per campagne verschillen. Voor een videocampagne zijn bovenstaande metrics bijvoorbeeld erg relevant, naast mogelijks brand awareness / engagement metrics zoals bereik, klikken & CTR %.

Voor lead- en sales-campagnes die meer performance-driven zijn, zijn zaken zoals conversies, conv. rate, en ROAS uiteraard van groot belang. Niet zozeer hoeveel mensen je bereikt hebt. Kwaliteit speelt hier meer een rol.

2.1 Ad Campaign Analytics

Ad Analytics

Ad Analytics binnen LinkedIn werkt volgens dezelfde weergaven als degenen waarmee je jouw campagnes analyseert.

Het best is om steeds meerdere ads in een campagne te hebben lopen zodat LinkedIn zelf ads kan laten roteren om te leren welke jouw target audience het meest aanspreken.

Via de ‘grafiek’-knop wanneer je over een titel hovert, krijg je een visuele weergave van de data die je in de tabel ziet over de tijd heen om zo neerwaartse of opwaartse trends te spotten.

Via deze grafiek kan je zowel inzicht krijgen in de statistieken als de demografische gegevens van de gebruikers achter deze statistieken.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center