Of je nu begint met Linkedin advertising, al enige tijd bezig bent en het platform net kent, of via andere cpc-platformen als Google en Facebook ervaring hebt opgedaan – best practices zijn altijd de moeite waard om even door te nemen.

En SPARK has got you covered.

In dit artikel geef ik je 8 belangrijke best practices mee rond Linkedin advertising.

Let’s go!

1. Bekijk het vanuit het Linkedin-perspectief

LinkedIn verschilt van Facebook. Zo simpel is het. Beiden mogen dan onder de noemer ‘social media’ vallen – the game is different.

Dat wil zeggen dat je ook met een andere bril naar je campagnes op LinkedIn kijkt.

 

Waarom?

Hier zijn 3 simpele redenen:

  • Mensen op het platform hebben een professionele mindset
  • De content die ze verwachten te zien is bijgevolg anders dan op
    Facebook
  • De resultaten die je uit campagnes haalt zijn anders dan in Facebook – meestal met een negatieve perceptie. Onthoud dat alles draait om benchmarking, dus probeer steeds te kijken naar gemiddeldes op LinkedIn vs. jouw resultaten.
#1 - linkedin benchmarking

2. Ken je avg. client / value

Net omdat LinkedIn zo verschilt van Facebook, hoor je vaak de uitspraak “ja maar op LinkedIn adverteren is duur hé”.

Die uitspraak komt enkel en alleen voort uit het feit dat mensen de metric values op LinkedIn rechtstreeks vergelijken met die van andere platformen zoals Facebook, Google, etc.

LinkedIn kost je inderdaad waarschijnlijk meer per klik en vraagt dus meer budget van je. Maar in een B2B-context biedt LinkedIn je wel de meest kwalitatieve targeting opties aan van allemaal.

Dus de vraag is niet: “Hoe duur is Linkedin?”

De vraag is: “Hoeveel is een sale / lead voor mijn bedrijf waard?”

Stel dat een lead je €1.000 waard is en je op LinkedIn leads genereert aan een gemiddelde kost per lead van €250 – wat is er dan mis met €7 euro per klik te betalen?

ken je gemiddelde klantwaarde

3. Ken je target audience

De grote kracht van LinkedIn Advertising zit ‘em in 2 dingen: het enorme bereik en de mogelijkheid tot B2B-hypertargeting.

Alleen is massa’s bereik waardeloos als je daarmee de verkeerde mensen aanspreekt. En hypertargeting lukt alleen wanneer je jouw doelgroep écht kent en gedefinieerd hebt.

Om een helder en duidelijk beeld van je doelgroep te krijgen, raden we je bij SPARK aan om tijd te investeren in het uitbouwen van buyer personas en een Ideale Klantenprofiel (voor organisaties).

Op basis van deze personas en klantenprofiel kan je jouw LinkedIn targeting per campagne instellen om zo doelgericht mogelijk campagne te voeren.

4. Test nieuwe zaken

Het advertising platform van LinkedIn bestaat nog niet zo lang als dat van Facebook.

Dat maakt dat er regelmatig nieuwe features en mogelijkheden worden toegevoegd aan het platform die mogelijks voor jou als marketeer interessant zijn om uit te proberen.

Denk bijvoorbeeld aan Dynamic Ads – waarmee je personen uit jouw doelgroep op een gepersonaliseerde manier kunt aanspreken om leads te genereren of Brand Awareness op te bouwen.

Kan de moeite zijn om nieuwe ads uit te testen, downloadable content te promoten of je LinkedIn fan-base te boosten.

#4 test regelmatig nieuwe zaken

5. Ken je marketing funnel

Of je nu in B2C- of B2B-context adverteert, een funnel-structuur in je LinkedIn-campagnes bouwen is altijd een goed idee.

Essentieel komt dat neer op 3 hoofdcampagnes die je uitbouwt om optimaal leads of sales te scoren via Linkedin advertising:

SEE-campagne: zet in op brand awareness volgens brede targeting.

THINK-campagne: zet in op traffic en engagement met
doelgerichte targeting via custom of lookalike audiences.

DO-campagne: zet in op conversies en sales via custom audiences
of remarketing.

Lees meer over Avanisash Kaushik’s See-Think-Do-Care Framework hier.

#5 ken je marketing funnel

6. Zorg voor een goede landing page

Gebruikers van LinkedIn naar je website krijgen is nog maar de eerste stap. Je wilt hen nog laten converteren ook – en daar heb je goede landing pages voor nodig.

Met andere woorden: je ads mogen nog zo goed zijn als maar mogelijk is, maar wanneer er een landing page achter zit die niet converteert, smijt je geld uit de ramen.

Een goede leidraad voor een landing page die converteert is de Golden Circle van Simon Sinek. Stel jezelf de vraag:

  • Waarom moet iemand downloaden,  registreren, kopen, … ?
  • Hoe zal het hen helpen? Wat biedt je hen als oplossing aan?
  • Voor wie is het? De kwaliteit van je leads is maar zo hoog als jij
    duidelijk maakt voor wie jouw services bedoeld zijn.
#6 zorg voor goede landing pages

7. Spreek een specifieke doelgroep aan

Je campagnes op LinkedIn bouwen rond je doelgroep is een slimme keuze.

Wanneer je gesegmenteerde campagnes opbouwt op basis van je doelgroep, ben je in staat om specifieke doelgroepen aan te spreken met specifieke boodschappen in je ads.
Zo kan je aanspreken op basis van functietitels, de typische uitdagingen die je personas moeten overwinnen etc. om zo een gepersonaliseerde ervaring te creëren ten opzichte van andere partijen die ook om aandacht schreeuwen op het Linkedin-platform.

8. Volg je campagnes kort op

Een grote kracht van online advertising is ongetwijfeld de mogelijkheid om campagnes constant bij te sturen en te optimaliseren waar mogelijk.

Een goede en korte opvolging van je campagnes is daarom dus een sleutel tot succes als het aankomt op online advertising in het algemeen.
Plan vaste blokken in je agenda waarop je de tijd neemt om campagneresultaten te analyseren en te kijken waar je kan bijsturen om resultaten, budget en efforts te optimaliseren.

Ook al heb je al 10.000 ads live gezet in het verleden, nooit heb je een glazen bol en altijd zal je campagnes moeten opvolgen.

Belangrijk hierbij is uiteraard dat je campagnes de nodige tijd geeft om te groeien en data te verzamelen waarop je beslissingen kan nemen.

Resultaten analyseren doe je in de campaign manager van LinkedIn zelf. Lees hier meer over LinkedIn Campaign Analytics.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center