Waarom zijn Client Personas belangrijk?

Weet jij wie je ideale klant is? Niet iedereen zal je producten of diensten willen aankopen – en dat is prima. Sterker nog, je kan niet alles voor iedereen zijn. Dus als bedrijf zou je ook niet moeten willen dat iedereen je product aankoopt. Je moet op zoek gaan naar je ideale klanten om te ontdekken hoe je hen het best kan bedienen.

 

Die zoektocht begint bij het definiëren van je client personas.

Wat is een client persona?

Inbound Marketing koning HubSpot definiëert een persona als volgt: “Een persona is een semi-fictieve representatie van je ideale klant. De weergave is gebaseerd op harde data, interviews en wat doordacht gokwerk.”

 

Het is belangrijk dat je een persona beschrijft en uitdenkt alsof je een échte persoon zou beschrijven. Je personas moeten echt aanvoelen en een fysiek bijpassend uiterlijk krijgen.

 

Personas worden vaak gebruikt door marketeers om een beter beeld te krijgen over de specifieke doelgroepen die ze willen bereiken. Maar marketing is niet het enige departement van je bedrijf waar personas een verschil kunnen maken. Denk ook aan sales, customer service, etc.

 

Sterker nog, het definiëren van personas die gebruikt worden over meerdere afdelingen binnen je bedrijf zorgt ervoor dat de verschillende afdelingen afgestemd raken op elkaar en het bedienen van je ideale klant.

Denk ook aan negative personas

Negative personas zijn het tegengestelde van je ideale klant. Het zijn de typen mensen of bedrijven die je absoluut niet wilt targeten of bedienen.

 

Waarom is het belangrijk om ook over deze mensen na te denken?

 

Zoals eerder gezegd, je kan niet alles voor iedereen zijn. En je mag dat ook niet willen. Kijken naar wie je absoluut niet wilt bedienen helpt ook je bij het verscherpen van de focus op de ideale klanten die je wél wilt bedienen.

 

Door die focus aan te brengen en je efforts daarrond te organiseren, kan je jouw hele bedrijfsverhaal, producten en diensten daarop afstemmen om vooruit te gaan.

Hoe definieer je Client Personas?

Om personas te definiëren kan je verschillende mensen inschakelen binnen je bedrijf. Denk aan het marketingteam, sales, customer success en customer service. Door de verschillende visies, ervaringen en meningen van deze mensen samen te brengen kan je tot diepgaande inzichten komen over je ideale klantprofiel.

 

Marketing heeft mogelijks inzichten in wat voor type klanten zich het meest aangesproken voelen. Sales staat in direct contact met je klanten en kan je vertellen welke bezwaren er mogelijks boven tafel komen, en welke benefits doorslaggevend zijn in het beslissingsproces.

Teams zoals customer success en customer service weten welke vragen er vaak gesteld worden en waar klanten ongelukkig van worden.

 

Al deze informatie is nuttig tijdens het definiëren van je client personas.

 

Maar zoals je weet is jouw bedrijf niet zoals elk ander bedrijf. Dat wil zeggen dat de informatie die waardevol is voor jouw client personas anders kan zijn. Dus vooraleer je personen samenbrengt om over je personas na te denken, moet je eerst te weten komen welke informatie je nodig hebt.

 

Vervolgens kan je 2 dingen doen:

1 - Organiseer een interne workshop rond je client personas

Probeer te ontdekken welke informatie je nodig hebt om je personas te definiëren.

Kijk daarvoor naar je key business drivers en welke afdelingen van je bedrijf over waardevolle informatie kunnen beschikken.

 

Misschien heeft finance input over wat voor type klanten vaak te laat hun facturen betalen. Marketing heeft inzicht in wat voor type content goed werkt… Je begrijpt het ondertussen wel.

 

Eens je zicht hebt op welke informatie je nodig hebt om een accuraat beeld te vormen van je client personas, stel je een vragenlijst op om de nodige antwoorden uit de juiste informatiebronnen te sleuren.

 

Organiseer een interne workshop voor je bedrijf en breng de juiste mensen samen om vervolgens door je vragenlijst te gaan.

 

Op basis van de antwoorden en feedback die je krijgt zal je een eerste beeld kunnen uitschrijven van wie je verschillende client personas zijn. Dat beeld is logischerwijs dus enkel gebaseerd op de kennis die binnen jouw bedrijf heerst.

 

Alleen kent niemand je klant beter dan je klanten zelf. Dat brengt ons tot optie 2.

Download de gratis SPARK Persona Canvas

Wil je meer inzicht krijgen in de pijnpunten, doelstellingen en andere eigenschappen van je ideale klant? Download de gratis SPARK Persona Canvas via de knop hieronder.

2 - Ga in gesprek met je klanten

Door in dialoog te gaan met je klanten kan je de assumpties valideren die gemaakt werden tijdens de interne workshop.

 

Hoewel je intern vaak wel een goed beeld hebt, kan je op sommige vlakken antwoorden missen of de klant gewoon verkeerd inschatten.

 

Als je de tijd en middelen hebt om naar je klanten te gaan om hen om eerlijke feedback op bepaalde vragen te geven, kom je terug met ongelooflijk waardevolle informatie en differentiators om het onderscheid tussen je verschillende personas te verduidelijken.

 

Er zijn bepaalde aspecten die je relevante en waardevolle inzichten in je ideale klanten kunnen geven. Wat die voor jouw bedrijf specifiek zijn is aan jou om te ontdekken. Ik geef je er in ieder geval al enkele mee:

 

  • Demografie

  • Sector-specifieke vragen

  • Vragen over het dagelijkse leven

  • Vragen over pijnpunten

  • Gewoontes van je klant

  • Vragen over de carrière

 
 

Probeer ongeveer een 10 – 15 échte personen te interviewen per persona die je definiëerde op basis van je interne workshop. Leg de informatie vervolgens naast elkaar om een compleet beeld van client personas te krijgen.

Hulp nodig bij het definiëren van je personas?

Laat ons dan eens samenzitten om je te inspireren over wat er allemaal mogelijk is. Zo kijken we naar manieren waarop we jouw marketeers kunnen begeleiden richting het definiëren van accurate personas en stellen hen in staat om die focus te blijven aanscherpen.