Mmhhh cookies… Maar wat zijn ze precies?

Een tracking cookie wordt op het apparaat van een gebruiker geplaatst om die gebruiker te kunnen identificeren op één of meerdere websites. Aan de hand van de pagina’s die iemand bezoekt kan je dan inzichten krijgen over de manier waarop de website wordt gebruikt, en wat hem interesseert.

 

Op basis van die informatie kan je profielen opbouwen die je kan gebruiken voor behavioral targeting of remarketing.

 

Omdat tracking cookies meestal geplaatst worden vanaf externe domeinnamen door andere partijen, spreek je ook wel over third party cookies.

 

Cookies hebben een looptijd. Sommige cookies worden verwijderd als je je browser afsluit. Andere (bijvoorbeeld die met inloggegevens) kunnen jaren op je computer blijven staan als je ze niet verwijderd.

Implicaties bij het tracken

Af en toe duiken er implicaties op bij het tracken van data via cookies.

 

1 – Cross device tracking

 

Om te beginnen hebben consumenten steeds meer toegang tot verschillende apparaten die ze kunnen gebruiken om op het internet rond te surfen. Denk aan smartphones, laptops, desktops, en bijvoorbeeld apparaten zoals Alexa van Amazon.

 

Aangezien cookies op een apparaat gezet worden, hangt de data die opgeslagen wordt ook vast aan dat ene apparaat en kan dus niet overgedragen worden naar een ander. Met andere woorden staan de cookies van je smartphone dus niet op je computer en andersom.

 

2 – Multiple browsers

 

Cookies worden via de browser waarop een gebruiker surft op het apparaat gezet. Dat wil zeggen dat wanneer je switcht tussen browsers (van Google Chrome naar bijvoorbeeld Safari) er ook tracking verloren gaat.

 

 3 – ITTP 2.0

 

ITP staat voor Intelligent Tracking Prevention en werd in het leven geroepen door Apple. ITP is een maatregel die Apple het leven in riep om aan de hand van machine learning beter

cookies te identificeren en vervolgens te blokkeren.

 

Daarmee wordt de data privacy van een gebruiker beter beschermd, maar wordt het voor adverteerders wel moeilijker om inzichten te verkrijgen over hun doelpubliek.

 

ITP 2.0 maakt onderdeel uit van de browser Safari die nog steeds populair blijft op Apple-toestellen zoals de iPhone, Macbook, en iPad. Door cookies te blokkeren die geplaatst worden door adverteerders, kan ITP voorkomen dat je als marketer op een correcte manier conversies meet.

 

Wat betekent het concreet?

 

ITP 2.0 gaat er in het algemeen voor zorgen dat elke websitebezoeker, op een Safari-browser weliswaar, als een nieuwe bezoeker gaat worden bezien, als het meer dan 7 dagen geleden is dat hij de website in kwestie de vorige keer bezocht. Intracto schreef hier een duidelijk en goed artikel over. Zo goed zelfs, dat we er gewoon naar verwijzen via deze link.

 

Sessies vs Hits vs Users binnen Google Analytics

Een sessie is een groep interacties die iemand op je website maakt binnen een bepaalde tijdsperiode.

 

Om volledig te begrijpen wat dat betekent, snap ik dat je wilt weten wat ‘interacties’ net zijn.

Maar om daar een antwoord op te geven, moet je eerst begrijpen wat een ‘hit’ is.

 

Een hit is elke interactie die data verstuurd naar Google Analytics. Hits kunnen voorkomen als:

  1. Pageview hit (een gebruiker laadt een pagina van je website)

  2. Event hit (een gebruiker voltooid een bepaalde actie zoals een button click)

  3. Ecommerce transactie hit

  4. Social interaction hit

Als je dan weet dat een sessie bestaat uit een groep hits, begrijp je de hiërarchie ervan binnen Google Analytics veel beter.

Die ziet er namelijk zo uit:

Zoals je hier duidelijk ziet vormen meerdere hits een sessie. En een sessie wordt uitgevoerd een user, wat eigenlijk gewoon een bezoeker van je website is.

Eén user kan meerdere sessies doorlopen, afhankelijk van de tijdspanne waarin hij zij acties op je website onderneemt.

Een sessie duurt tot 30 minuten (standaard, maar kan gewijzigd worden) als een gebruiker inactief is op je website. Als diezelfde gebruiker na 30 minuten terug naar je website keert en een interactie maakt, wordt een nieuwe sessie gestart. Komt hij voor die 30 minuten terug, wordt elke interactie meegerekend in de originele sessie.

Sessie kunnen verlopen om een tal van redenen waaronder inactiviteit, het wisselen van een bron, of de start van een nieuwe dag om middernacht.