Waarom stel je filters in binnen Google Analytics?

Filters binnen Google Analytics geven je controle over welke data je te zien krijgt binnen jouw rapporten. Het instellen van een filter verandert permanent de manier waarop je data binnen Google Analytics stroomt. Dat klinkt misschien vreemd, maar er zijn gevallen waarin je data simpelweg wilt uitsluiten in je rapporten om een accurater beeld te krijgen over je data.

 

In dit artikel deel ik je 10 essentiële filters mee voor Google Analytics. Maar vooraleer we van start gaan; eerst nog even een kleine best practice.

 

Binnen je Google Analytics account maak je best 3 verschillende views aan:

 

  1. Raw data – ongefilterde data die gewoon puur en onbewerkt blijft binnenlopen

  2. Test View – om filters uit te testen en de impact ervan op je data te ervaren

  3. Master View – om de juiste filters te implementeren en zo een beter beeld van je data te verkrijgen.

 

Mocht je deze views nog niet hebben ingesteld: maak ze dan eerst aan.

 

Als je deze views (wel) hebt aangemaakt: open dan een red bull, want daar gaan we!

 

10 Essentiële filters voor Google Analytics

1 – IP filters eigen verkeer

Door deze filter in te stellen, wordt al het verkeer dat afkomstig is uit je eigen kantoren niet meegerekend. Je maakt soms een groot deel uit van je eigen webverkeer. In de meeste gevallen is die data niet erg relevant, en kan er dus best uit gefilterd worden.

 

Mocht je eigen verkeer toch relevant zijn om te analyseren – je wilt bijvoorbeeld weten hoe je collega’s de site gebruiken – dan raad ik je aan om een aparte view hiervoor op te zetten en deze filter in te sluiten ipv uit te sluiten.

 

Hoe stel je deze filter in?

 

Andere IP filters die we je aanraden om verkeer uit te sluiten zijn:

 

2. Verkeer van je webbureau en developers (Google Analytics filter 2)

3. Verkeer van je digital marketingbureau en dergelijke (Google Analytics filter 3)

 

Hiervoor volg je exact dezelfde stappen als in het voorbeeld hierboven.

 

4 – Hacking defense

Door deze filter te implementeren zal de enige data die je in Google Analytics te zien krijgt data zijn vanop jouw werkelijke website. Stel bijvoorbeeld dat iemand je Google Analytics trackingcode kopieert en op zijn/haar website plaatst (dat gebeurt soms – geen grap), voorkomt deze filter dat er data die niet afkomstig is van jouw website in jouw Google Analytics getrokken wordt.

 

Hoe stel je deze filter in?

 

 

5 – Kleine letters campaign source

Deze filter voorkomt dat dezelfde campaign source meer dan één keer in Google Analytics verschijnt door het verkeerd gebruik van hoofdletters en kleine letters. Bijvoorbeeld: ‘Facebook’ en ‘facebook’ zijn dezelfde source. Maar zonder deze filter zou Google Analytics ze als verschillend beschouwen.

 

Hoe stel je deze filter in?

 

 

Doe nu hetzelfde voor:

6. Kleine letters campaign medium (Google Analytics filter 6)

7. Kleine letters campaign name (Google Analytics filter 7)

8. Kleine letters campaign term (Google Analytics filter 8)

9. Kleine letters campaign content (Google Analytics filter 9)

 

10 – Kleine letters site search

Indien je een zoekfunctie op je website hebt staan en graag analyseert waar mensen naar zoeken op je website, raad ik je aan om ook deze filter in te stellen. Deze filter heeft dezelfde functie als de 5 filters hierboven, maar dan van toepassing op site search terms.

Hoe stel je deze filter in?

Kan je ninja-hulp gebruiken bij het instellen van Google Analytics?

Dan moeten we eens samenzitten. Bij SPARK geven we je graag vrijblijvend meer uitleg over het instellen van Google Analytics settings en filters.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center