In een bedrijf zijn er eigenlijk maar een aantal dingen die er echt toe doen: Hoeveel omzet je genereert, en tegen welke kost je dat doet. Die twee aspecten van je bedrijf vormen je bottomline resultaat.

 

Bedrijfsgroei realiseren draait niet om een marketingcampagne, een specifiek kanaal of individuele sales inspanningen. Bedrijfsgroei zit ‘em in het harmoniseren van al die aparte zaken door ze te bekijken als één groot geheel. Dat is hoe je echt waarde creëert op je bottomline.

Daarom zetten we bij SPARK nooit doelstellingen op het niveau van individuele campagnes. Als je jouw bedrijf vooruit wil krijgen, moet je impact maken op je bottomline resultaat, en niet dat van een enkele campagne.

Een cross-channel mindset

 

Vandaag de dag kijken veel marketers nog steeds naar resultaten uit verschillende kanalen op een gescheiden manier. Bij SPARK zijn we er echter van overtuigd dat je die visie op marketing volledig overboord mag gooien.

Er zijn een aantal redenen waarom we dat doen. Het stimuleren van een cross-channel mindset is de eerste.

 

“Cross-channel mindset?” zal je misschien denken.

 

Laat ons het je even uitleggen.

 

Marketers hebben vandaag de dag een brede waaier aan kanalen die ze kunnen gebruiken om hun doelgroep te bereiken. Die kanalen kunnen zowel offline (radio, tv, evenementen,…) of online (Google, social media, email, …) zijn.

 

Je zou al deze verschillende kanalen als verschillende oplossingen kunnen zien om je bedrijfsdoelstellingen te halen. Alleen denkt een slimme marketer op dat moment aan 2 dingen:

 

  1. Bedrijfsdoelstellingen zijn meestal bottomline gericht

  2. Al deze kanalen zijn hoe dan ook verbonden met elkaar en hebben dus een invloed op elkaar.

 

Sterker nog, sommige kanalen kunnen eigenlijk rendabeler zijn, dan rapportages in eerste instantie doen uitschijnen.

 

Hoe kan dat?

Laat ons even kijken naar een voorbeeld van een mogelijke customer journey:

Aan welk kanaal zou je deze verkoop toewijzen?

 

  • De winkel, omdat dat de plek is waar de verkoop echt plaatsvond?

  • De advertentie op Google, omdat dat het punt is waarop de klant je leerde kennen?

  • Facebook, omdat dat het kanaal is dat je klant eraan herinnerde om je winkel eens te bezoeken?

  • Of misschien je website zelf?

 

In een notendop kan je zeggen dat elk kanaal de uiteindelijke conversie, in dit geval een aankoop ‘assisteerde’.

Bovendien heeft elk kanaal een invloed gehad op een ander kanaal. Ze werken allemaal samen als een geheel. En hoewel conversies vaak geattribueerd worden aan één kanaal, worden kosten toegekend aan elk kanaal apart.

Een holistisch beeld op je business

Wat er uiteindelijk echt toe doet voor groei is hoeveel sales, of leads je bottomline resultaat raken. Niet uit welk kanaal of campagne ze komen.

 

Uiteraard is het hebben van inzichten op kanalen en campagnes geweldig om budgetten te optimaliseren. Maar het helpt je niet bij het kijken naar het groter geheel.

 

Je hebt misschien een doelstelling gezet voor een campagne op Facebook waaruit je 5 leads per maand wilt halen. Het halen van die 5 leads per maand via Facebook betekent echter niet dat je per se ook je bottomline target van 20 leads per maand haalt.

 

Door je Facebook campagne te versterken met een remarketing campagne via Google, verlaag je het aantal leads binnen Facebook naar 3 per maand, maar overtref je je bottomline target van 20 leads per maand met 2 leads meer.

 

Kanaal-specifieke targets omzetten naar bottomline targets laten je toe om te kijken naar je gehele business realiteit… Wat voor ons veel logischer is dan te kijken naar de vervormde realiteit van een individueel kanaal.

Back-end data

Niet elk bedrijf heeft de (financiële) middelen om verschillende sales (CRM) en marketingsystemen (Analytics) aan elkaar te knopen. Dat maakt moeilijk om door te meten na de conversie om zo marketing- en sales funnels aan elkaar te knopen.

 

Meer nog, reporting systemen zoals Google Analytics en/of Data Studio zijn nooit 100% accuraat. Daardoor is het handig om steeds ook naar back-end data te kijken om zo het meest correcte beeld van je bedrijf te krijgen.