Wat komt er als eerste in je op bij het horen van het woord ‘goal’? Is dat de eindbestemming? Of eerder de reis er naartoe? Of misschien beide?

Hier bij SPARK zijn we er van overtuigd dat het zetten van bedrijfsdoelstellingen cruciaal is, omdat elk bedrijf geconfronteerd zal worden met haar eigen set aan unieke uitdagingen en hindernissen.

 

Waarom zijn business goals belangrijk?

 

Juiste bedrijfsdoelstellingen uitschrijven voor jouw bedrijf kan het overwinnen van die uitdagingen en hindernissen vergemakkelijken. Meer nog, het zorgt ervoor dat iedereen binnen jouw organisatie dezelfde richting uitkijkt en samenwerkt naar een gemeenschappelijk doel.

 

Er is nog nooit een bedrijf doorgebroken zonder een duidelijke visie waar het heen wil gaan. Enkel is het hebben van een visie niet genoeg.

 

Het is zoals een wijs man ooit zei: ““Great dreams aren’t just visions. They are visions coupled to strategies for making them real.”

 

Je moet je visie dus zo concreet mogelijk maken zodat je acties kan ondernemen om die visie te bereiken. Simpelweg hopen dat je van A naar B geraakt, zal niet genoeg zijn. Je hebt een doordacht plan nodig om ergens te geraken.

 

Dus neem even een stapje terug en kijk naar je bedrijf als een geheel: welke concrete doelstellingen zou je willen halen? Zou iedereen in je bedrijf zich kunnen vinden achter deze doelstellingen?

 

Dat iedereen zich achter de doelstellingen in je bedrijf kan vinden is erg belangrijk, aangezien dat ervoor zal zorgen dat iedereen binnen jouw organisatie aan dezelfde touwtjes trekt. Meer nog, doelstelling kunnen zelf inspirerend en motiverend werken voor teams wanneer ze tastbaar voelen dat hun harde werk echt iets bereikt.

 

Hoe zet je sterke business goals?

 

Heb je ooit al gehoord van OKR’s?

 

OKR is een acroniem voor Objective Key Results. Het is systeem voor het uitschrijven van bedrijfsdoelstellingen dat ervoor zorgt dat de focus binnen een bedrijf gelegd wordt op dezelfde belangrijke zaken. Zo weten teams heel duidelijk waar ze naartoe moeten werken.

 

Bij SPARK zijn we erg fan van OKR’s. Bij Google, Netflix, Amazon en Dell ook… om er maar een paar op te noemen.

 

Maar hoe werkt dat dan?

 

Objectives

Begin bij je ‘objectives’. Objectives leggen de nadruk op wat je uiteindelijk wilt bereiken. Om dat te definiëren kan je nadenken over vragen zoals:

 

  • Waar wil je heen met je bedrijf?
  • Wat is hetgene dat je wilt bereiken?
  • Wat is het eindpunt?

 

Goede antwoorden formuleren op zulke vragen is moeilijker dan het lijkt. Neem de tijd om zorgvuldig je objectives uit te schrijven. Zo vermijd je de valkuil om met uitgebreide checklists of to-do’s af te komen.

 

Key Results

Key results zijn de maatstaf die afmeten hoe jij jouw objectives zal behalen. In zekere zin lijken ze op KPIs, maar dat zijn ze niet. Meer daarover in ons artikel over hoe je een KPI Framework opbouwt.

 

Doeltreffende key results zijn tijdsgebonden, concreet, agressief en tegelijkertijd realistisch. Maar bovenal zijn ze meetbaar.

 

Een voorbeeld:

 

Objective: klanttevredenheid verhogen

Key Results: Customer churn verlagen met 20% tot 30% tegen 20xx.

 

-> We willen de klanttevredenheid verhogen door de customer churn te verlagen met 20% tot 30% tegen het einde van 20xx.

 

Waarom je doelstellingen niet altijd mag halen

 

Huh, wacht… Wat? Ja, dat klopt. Je leest het goed. Je mag je doelstellingen niet altijd halen.

 

Laat me je vertellen waarom.

 

Eén manier om Key results te definiëren is als numerieke getallen. Dat betekent dat je een percentage van voltooiing van je doelstelling berekent.

 

Om dat simpel uit te leggen, geef ik je een klein voorbeeld:

 

Objective: Sales inspanningen maximaliseren

KR: 10 nieuwe klanten tegen het einde van Q2.

 

Als je sales team 7 nieuwe klanten kon binnenhalen tegen het einde van Q2, wil dat zeggen dat ze 70% van hun target behaalden. Als je het ons hier bij SPARK vraagt, is dat perfect.

 

Waarom?

 

Als je sales team telkens 100% van zijn target haalt, wil dat misschien zeggen dat je lat te laag ligt en je ook hogere targets zou kunnen behalen.

 

Uiteraard zijn er gevallen waarbij het halen van een target gewoon een kwestie is van slagen of falen. Dan haal je ofwel 0% van je target, of de volle 100%.

 

Doelstellingen prioriteren

 

Je kan 100 doelstellingen bedenken die je zou willen halen, of 10. Het feit is dat je er ongeveer maar 5 prioriteit zou mogen geven. Want als alles een prioriteit heeft… heeft niets prioriteit. Dat wil niet zeggen dat je niet op lange termijn mag denken. Maar bedrijven die zich verliezen in de toekomst, vergeten wat belangrijk is te gebeuren vandaag.

 

Om dat te voorkomen, laten we je graag kennismaken met het Three Horizon Framework van Bill Sharp. Dit raamwerk is een manier om je conceptueel voor te stellen wat je wil bereiken op zowel de korte, als de middellange en lange termijn.

 

Horizon 1:

 

Dit zijn de initiatieven die je onderneemt om je succes vandaag te realiseren en/of te behouden. Het gaat om strategieën en inspanningen die dienen je bedrijf, zoals het er vandaag staat, te behouden of incrementeel uit te breiden. Stap voor stap dus. Niet in grote sprongen voorwaarts.

 

Theoretisch gezien neemt dit 70% van je tijd en resources in.

 

Horizon 2:

 

Horizon 2 vormt de brug tussen horizon 1 en horizon 3. Deze plannen op middellange termijn anticiperen op je verwachtingen van de toekomst en bieden een oplossing voor je tekortkomingen vandaag de dag.

 

Typisch steek je ongeveer 20% van je tijd en resources in plannen van horizon 2.

 

Horizon 3:

 

Horizon 3 legt de volledige focus op de toekomst. Dat houdt plannen in rond nieuwe business modellen, services, go-to-markets, etc. Centraal daarbij staat het uitzoeken waar je sector naartoe gaat in de toekomst, en hoe jouw bedrijf daarop kan inspelen.

 

De resterende 10% van je tijd en middelen steek je hier in.

 

Het behouden van die 70 / 20 / 10 balans is belangrijk als je duurzaam wil groeien naar de toekomst toe, en niet alleen vandaag.

 

– Arend Verschueren

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Privacy Preference Center